Jobba på Björnen

”Vi är alla här för barnens skull”

På daghemmet Björnen trivs både barn och pedagoger. En självgående personal, en välfungerande kommunikation och möjligheter att förverkliga sina idéer är nycklar till en trivsam arbetsvardag.

Se våra lediga jobb

Mellanmålsfrukt och -smörgås smakar extra gott utomhus. Det är alla på daghemmet överens om, och dessutom är det smidigt att återgå till lekar och andra aktiviteter efter avslutat mellanmål.

Björnen är ett litet daghem i natursköna Långvik i Kyrkslätt. Verksamheten rullar på i det rymliga föreningshuset och gårdsplanen bjuder in till mångsidiga aktiviteter. Skogen finns alldeles intill och nedanför gårdsplanen skymtar en glittrande havsvik.

Fanny Lehtinen har arbetat som enhetschef på Folkhälsans daghem Björnen i drygt ett år och trivts sedan start. En betydande orsak är det välfungerande samarbetet pedagogerna emellan och att var och en kan påverka hur det egna arbetet sköts.

– Alla arbetar självständigt, här får och förväntas man själv ta ansvar. Personalen är självgående och verksamheten löper på smidigt, då ingen behöver fråga lov om små saker i onödan, berättar Lehtinen.

För Lehtinen är det viktigt att alla i personalen får utrymme att förverkliga sina idéer, samtidigt som verksamheten följer en gemensam röd tråd och planen för småbarnspedagogik förverkligas.

– Alla i teamet ska få en möjlighet att förverkliga sina idéer och visioner, och då är min uppgift att fungera som ett stöd och att coacha.

Tydlig kommunikation, spontanitet och delaktighet

En annan som trivs med sitt jobb är pedagogen Lotta Hagelberg, som var med redan då Folkhälsans daghem inledde sin verksamhet på Runhälla 2007.

– Här får man jobba med det man brinner för och är duktig på. Om någon har ett stort intresse för naturen kan den personen dra program i skogen för flera grupper än sin egen. Vi har ett bra team och vi alla är här för barnens skull, säger Hagelberg.

För att verksamheten ska löpa är en fungerande kommunikation och tillit mellan alla i personalen a och o. Då alla är med på noterna finns det även utrymme för spontanitet i daghemsvardagen.

Även barns delaktighet värdesätts starkt, och barnen får ofta vara med och fundera på teman, program eller mellanmål. Ibland kan det betyda att något program ändras enligt barnens intresse.  

– En gång märkte jag till exempel att barnen var väldigt intresserade av rymden, så då jobbade vi vidare på det temat och hade en väldigt fin stund tillsammans, beskriver Hagelberg.

Utomhuspedagogiken som grund för verksamheten

På Björnen har aktiviteter utomhus alltid varit en viktig del av verksamheten, men sedan coronavåren genomsyrar utomhuspedagogiken all verksamhet.

– Vi är ute hela förmiddagen och går in först vid lunch. Barnen vilar inomhus, och sedan är vi ute resten av eftermiddagen, berättar Lehtinen.

– Nästan allt program går att hålla utomhus. Det går till exempel bra att måla ute, då brukar vi börja med att tillsammans med barnen leta fram stenar som tyngd för pappren. Vi hittar lösningar, allt går att fixa tillsammans, avslutar Hagelberg.