Reflexkampanj för skolor

Gör en reflexmusikvideo – vinn en Robin Hund-konsert!

Anmäl er nu

Kampanj för årskurserna 1-6 i hela Svenskfinland

Välkommen att delta i Folkhälsans reflexkampanj - en skapartävling där ni gör en reflexmusikvideo med hjälp av Folkhälsans reflexer och inslag från Robin Hund & hans glada orkesters nya sång Livräddarreflex.

Vad är det frågan om?
En rolig skapartävling där ni tillsammans gör en max. 2 minuter lång reflexmusikvideo eller ett -bildspel. Efter att ni anmält er via webblanketten ovan, skickar Folkhälsan er en uppsättning reflexer och ett infopaket (samma info hittar ni även på denna webbsida).

Vem kan delta? 
Alla klasser/skolor i årskurs 1-6 i Svenskfinland.

När kan/ska vi anmäla oss?
Genast om ni vill, men senast den 25.10.

Anmäl er nu

När måste vi senast skicka in vårt bidrag?
Ert bidrag vill vi ha senast 22.11 – i form av en olistad youtube-länk som mejlas till adressen patrik.lindholm(at)folkhalsan.fi. Kom ihåg att bifoga skolans namn, klass och era kontaktuppgifter.

Måste vi göra en video (med rörliga bilder)?
Nej, det går också bra att göra ett bildspel, som består av stillbilder.

Vad behövs?
En mobiltelefon, tablett, digikamera eller dator för filmning och editering. Samt ett youtube-konto för att ladda upp ert bidrag så ni får en youtube-länk.

Vad ska ingå i bidraget?

  1. Element/delar ur sången Livräddarreflex: musiken och/eller sångtexten.
  2. Reflexer (som ni får av Folkhälsan efter att ni anmält er).
  3. Betydelsen att använda reflex för att öka säkerheten bland alla som rör sig i trafiken.
Ni får använda andra redskap/element/effekter utöver de ovan nämnda. Ert bidrag får också gärna uppmuntra till fysisk aktivitet. Ert bidrag ska vara maximalt två minuter långt.

Musikvideon och texter

Nedan kan ni kolla den officiella musikvideon till sången Livräddarreflex.
Under fliken "material" finns också en ljudfil  (instrumentalversion där körsången ingår) och låttexten. Hur och vad ni använder av detta material får ni själva bestämma, men på något sätt ska musiken eller texten helt eller delvis ingå i ert max. två minuter långa bidrag.

Material

Här hittar du nedladdningsbart material till reflexkampanjen

Ladda ned som .pdf 

Livräddarreflex

Jag slänger på jackan
går ut i mörkret
Glider fram som en skugga
Int det minsta mörkrädd
En reflex hänger på mig
Den bästaste taktiken
Är att man kan se dig
Och vara varsam i trafiken 

Kommer du ihåg, ja, kommer du ihåg att

En reflex upptäcks
När gatulampor släcks
Om du väcks klockan sex
innan dagen bräcks
En reflex upptäcks
Den läxan fjärran räcks
Inget spex, så täcks
Ta på dig en livräddarreflex 

Så många omkring oss
Rusar in i mörkret
Ett enda kaos
Bilister har det inte lätt
Men det är ingen svår grej
slå huvudet på spiken
Se till att man ser dig
När du rör dig i trafiken

Kommer du ihåg, ja, kommer du ihåg att

Om tävlingen

Här hittar du mer information om kampanjen och tips för att skapa en bra video

Målsättningen med kampanjen är att göra barn i åldern 7-12 år medvetna om att en reflex är en livförsäkring i mörka tider och väcka intresse bland barn (och hoppeligen även vuxna) för att använda reflex i trafiken.

Några tips: 

- Förse dina ytterkläder med reflex.

- Häng reflexen lågt, så att ljuset från bilenstrålkastare träffar den.

- Placera reflexen så att den hela tiden är i rörelse.

- Fäst reflexen på ytterplaggets höger sida men gärna också på vänster sida.

- Använd gärna en reflexväst.

- Använd endast godkända reflexer. Reflexen bör vara CE-märkt.

- Förse även barnvagnar och husdjur med reflex.

  1. Fundera på syftet. Vad är syftet med musikvideon och vad vill ni berätta?

  2. Lyssna på låten först. Ofta lönar sig att lyssna på låten många gånger och läsa låttexten noga före man sätter igång med annat. Hurdana bilder skapas i huvudet? (Kan vara bra att göra före ni ser den officiella videon).

  3. Gör ett manus. Utgå från ett manus som ni skapar tillsammans (med syftet som ledstjärna). På det sättet får ni lättare en klar bild om vad som ska filmas/fotas. Och tänk på ungefär hur många scener ni behöver för att få er video/berättelse eller ert budskap att fungera.

  4. Planera. Eftersom resurserna ofta är begränsade och tiden också, är det viktigt att lägga tid på planeringen. Till exempel: Var ska ni filma och när? Vad behöver ni? Ljussättningen är också bra att ha i tankarna. Problem som kan dyka upp på inspelningen kan oftast lösas men bra planeringen minimerar risken för sådana.

  5. Det finns många olika kostnadsfria editeringsprogram och appar där ni kan berarbeta ert material. Välj nåt som passar er bäst - någon av er har kanske gjort videor tidigare?

Kontakta oss

    • Patrik Lindholm

      Kampanjplanerare

    • tfn:
      050 400 2081

    • Kontakta