Valhalla Challenge

Valhalla Challenge 24.8.2024

Är du redo för en riktig Challenge? Oavsett om du är en erfaren hinderbanelöpare eller en nybörjare, är Valhalla Challenge för dig om du vill utmana dig själv och testa dina gränser.

 

Här handlar det inte bara om att springa snabbast eller att komma först i mål. 

Det handlar om att övervinna hinder, att pusha dig själv till nya höjder och att känna stolthet över din egen prestation.

Du kommer att få en tid så att du kan jämföra dig med dina kompisar, kollegor och andra löpare. 

Dessutom tilldelas du armband, och om du misslyckas med ett hinder förlorar du ett armband och då får man genomföra en extra runda. 

Är du redo för en spännande utmaning?

 
 
 
 
 

Kommande lopp

Klicka på ett tillfälle för att få mer information och anmälan

2 st. i

Inför evenemanget

Startlistan publiceras 3 dagar innan eventet.

Första starten sker kl. 11 och följs sedan av startgrupper med max. 30 deltagare med 5 minuters mellanrum. Första starten är elitstart. 

Anmälan senast 15.8.2023. Efteranmälan på plats senast kl. 10.00

Länk till Valhallas huvudsida där du kan anmäla dig.

 

--> 19.5 - 55 € (50 € med s-kort)

--> 19.7 - 60 € (55 € med s-kort)

--> 15.8 – 70 € (65 € med s-kort)

Efteranmälan på plats senast kl. 10.00 på tävlingsdagen - 80 €

Betalningslänk skickas ut automatiskt vid anmälan och länken är aktiv i 14 dagar. Betalning behöver göras innan pristrappan höjs för att få det pris som gäller vid tid för anmälan.

Det finns omklädningsrum och dusch.

Ingen tidtagning och inga obligatoriska straffrundor. Ditt lopp och dina premisser!
 

Deltagarna ska dock vara innanför banmarkeringen under hela loppet och ifall de avbryter behöver tävlingsledningen informeras om det.

 



Challengeklassen är ett hinderbanelopp där deltagarna startar tillsammans och utmanas att ta sig över mållinjen med minst ett armband kvar.

Allmänt uppförande.

-Challenge är ett samspel mellan deltagare, där det förväntas att deltagaren:

– Följa och får ej avvika från den snitslade banan.

– Utöva god sportsmannaanda hela tiden.

– Följa avsikten med en regel om den kan tolkas på olika sätt.

– Ansvara för sin egen och andras säkerhet.

– Följa instruktioner från funktionärer/domare.

– behandla andra deltagare, funktionärer, volontärer, media, sponsorer, åskådare med respekt och artighet.

Allmänna regler.

– Annan utrustning än skor, kläder och handskar är förbjuden under evenemanget.

– Ett ärligt försök att genomföra alla hinder, som en allmän regel innebär ett ärligt försök att den deltagande måste applicera hela kroppsvikten på hindret.

- Samarbete mellan deltagarna vid hindren är tillåtna

-”Touch and Go” på ett hinder för att avsiktligt ”misslyckas” kommer leda till diskvalificering.

– Endast ett försök på följande hinder Ropeclimb, Pipeclimb, Rings, Lowrigg, Ropeclimb /Salomonladder, Step ups and downs /Weaver, Valhalla Rigg, Multi Rigg (inget andra försök). Övriga hinder har deltagarna tre försök på sig innan man tvingas klippa ett armband.

– Alla deltagare ska tilldelas fyra armband inför starten. 12-14-åringar tilldeas sex armband.

– En deltagare som inte klarar ett hinder ska få ett armband avklippt och avlägsnat av funktionär vid det aktuella hindret.

– Den deltagande måste ha ett armband kvar vid målgång för att vara berättigad till utmärkelse.

– En straffslinga måste genomföras för varje armband som blivit avklippt, straffrundan är placerad efter sista hindret och börjar vid målområdet.

– Straffslingan ska inte ta kortare tid än det svåraste hindret. I Valhalla Challenge är straffrundan runt Adidashallen.

– På några av hindren finns valalternativ normalway eller fastway. Fastway alternativet är svårare och om deltagaren klarar det får den direkt fortsätta längs banan, om deltagaren misslyckas klipps ett band och ett extra hinder/tilläggsrunda intill hindret ska genomföras innan man fortsätter längs banan. Normalway alternativet är lättare och om deltagaren klarar det får den behålla armbandet men behöver genomföra ett extra hinder/tilläggsrunda och om deltagaren misslyckas klipps ett armband och ett extra hinder/tilläggsrunda intill hindret behöver genomföras innan man fortsätter längs banan

– En deltagare utan armband (fyra eller fler misslyckade hinder) ska utföra fyra straff loopar. Tiden blir dock inofficiell.

– Straffslingan ska placeras inom synhåll för mållinjen och åskådare, helst omedelbart före mållinjen, eller före sista hindret.

– Deltagare som korsar mållinjen samtidigt, ska tilldelas oavgjort.

– Underlåtenhet att följa reglerna kan leda till att deltagaren varnas verbalt, med förbehåll för diskvalificering.

– Den deltagandes startnummer måste vara synligt under loppets gång, till exempel pannband och armbindel eller skrivet på arm/axel och baksidan av underbenet med permanent markör.

– Deltagaren måste ha täckt torso.

– Det är förbjudet att vara barfota, samt använda skor med metalldubbar/spikskor.

– Bilder och videos som tas av arrangören på deltagaren under tävlingen, har arrangören har rätt att använda dessa bilder till marknadsföring etc. utan att ersättning utgår till deltagaren. Deltagaren samtycker genom att anmäla sig till tävlingen.

– Deltagare tävlar på egen risk och har inte rätt att rikta några som helst krav mot arrangören eller markägaren före, under eller efter loppet. Deltagaren ska på bästa sätt förbereda sig för loppet, samt att ta del av den information som kommuniceras och publiceras före loppet.

All deltagande sker på egen risk, under 18 år krävs målsmans godkännande för att delta. Blankett för godkännande fås av valhalla@folkhalsan.fi

Vi förbehåller oss rätten att ändringar kan komma att ske om förutsättningarna eller gällande restriktioner ändras.

  1. Påras NetPyramid: En 4 meter hög nätpyramid som deltagarna ska ta sig över.
  2. Timber walk: Bära 1 st avsågad stock
  3. Tyre pull: Dra upp bildäck i ett rep. Hindret har en normal way och en fast way.
    • Normal way: Bildäck som ska dras upp till träbalken.
    • Fast way: Större bildäck som ska dras upp till träbalken.
  4. Påras balance: Balansera över tre st. stockar utan att röra marken.
  5. Crawl: Krypa under nätet (netpyramid)
  6. Multichoice Rig: Ta dig igenom utan att röra marken. Hindret har två st. fast ways och två st. normal ways. Endast ett försök.
    • Normal way: monkeybar eller spinning wheels
    • Fast way: nunchucks eller flying monkey
  7. Atlas stone: Lyfta atlas stenen upp på ett oljefat och ner tillbaka på marken. Hindret har en fast way (70 kg) och normal way (50 kg) samt en junior way för juniorer under 17 år.
  8. Peab Irish table: Ta sig över plankan, man får inte ta hjälp av sidostolparna som plankan är monterad på. Deltagare under 14 år får ta hjälp av sidostolparna.
  9. Rope/Salmon ladder: Ta sig upp. Hindret har två st. fast ways och två st. normal ways. Endast ett försök
    • Normal way: repklättring 3 m och slå i metallbalken.
    • Fast way: laxtrappa, 3 st. hopp.
  10. Crawl: Krypa under nätet (netpyramid)
  11. Peab Wall: Klättra över hindret.
  12. Low Rig: Ta sig på undersidan av stängerna igenom hindret utan att röra marken. Det finns 3 st. "ways" varav två är en låg ”monkeybar” och en är ett rep som är fasthängt i metallrör. Endast 1 försök.
  13. Påras Weaver: Deltagaren tar sig genom hindret över varannan stock och under varannan utan att röra marken. 1 försök.
  14. Pipe Crawl: Krypa igenom ett av rören.
  15. Ninja steps: Hoppa igenom ninja stepsen (6 st) utan att röra marken.
  16. Rings/Rope: Svinga igenom riggen med hjälp av ringarna och rep utan att röra marken. Endast 1 försök. Hindret har två normal ways och en fast way.
    • Normal way: Ringar
    • Fast way: Ringar och rep
  17. Incline wall: Klättra över den lutande väggen som har fotgrepp.
  18. Wheel flip: Vända traktorhjul den angivna sträckan. Hindret har normal way och fast way. Lyftet påbörjas med att däcket rör i vita linjen och hindret slutförs genom att träffa den andra vita linjen på motsatt sidan
    • Normal way: Mindre traktordäck.
    • Fast way: Större traktordäck.
  19. Pipe over: Klättra över röret på marken.
  20. Cliff climb: Klättra uppför en bergsklippa med hjälp av rep.
  21. Rope climb: Klättra uppför rep och slå i träbalken. Hindret har normal way och fast way. Endast 1 försök
    • Normal way: Klättra upp 3,5 meter längs ett rep.
    • Fast way: Klättra upp 5,5 meter längs ett rep.
  22. Stairway to heaven: Starta från blåa steget och klättra uppför ena sidan och kom ner på andra sidan genom att greppa sista blåa steget med båda händerna. Endast händerna. 1 försök.
  23. Net climb: Klättra över nätet och ta sig till andra sidan
  24. Spear throw: Träffa ett mål med ett spjut.
  25. Swamp: Ta sig igenom banmarkering i ett skogsträsk
  26. Ninja balance: Balansera på en slackline utan att röra marken samt ta stöd av en annan slackline som går parallellt med varandra.
  27. Hay bales: Ta sig över en höbalspyramid samt rader av höbalar
  28. Tyre carry: Bära ett bildäck en utmarkerad sträcka
  29. Pipe climb: Klättra uppför i rör med ca 1 m diameter. Hindret har normal way och fast way. Endast 1 försök
    • Normal way: Har grepp för händer och fötter.
    • Fast way: Har färre grepp.
  30. Net climb: Nätklättring uppför till en bro.
  31. Wild & Berg NetPyramid: En nätpyramid som deltagarna ska ta sig över.
  32. Camo crawl: Krypa under nätet
  33. Valhalla Rig: Ta sig igenom riggen utan att röra i marken. Hindret har normal way och fast way. Endast 1 försök.
    • Normal way: Wasa Up Mix. Klättra igenom hindret som består av rep, stänger och ringar.
    • Fast way: Wasa up Gibbons. Klättra igenom hindret som består av "Gibbons grepp" = starta med 2 st pinnar som används för att slutföra hindret. Hindret är slutfört då deltagaren fört pinnarna tillbaka till startgreppet.
  34. Påras Timber Twist: Ta sig igenom kombinationshindret utan att röra i marken.Utför balanshindret och fortsätt till horisontella hänghindret genom att klättra till andra ändan och avsluta med balanshinder. Hindret har normal way och fast way. Endast 1 försök.
    • Normal way: Balanshinder / horisontell trästock, underifrån / balanshinder
    • Fast way: Balanshinder / lowrig med ninjabollar, nunchucks / balanshinder
  35. Mud swing: Svinga över vallgraven med hjälp av ett rep.
  36. Mud jump/slide: Ta dig igenom de grävda vallarna och diken som är fyllda med vatten och rutcha ner för mud slide.
  37. Sled pull: Dra en vikt längs en utmarkerad sträcka
  38. Påras Over / Under: Deltagarna ska ta sig under de låga stockarna och över de höga.
  39. Eco Aims laser shooting: Avstånd 10 m, tavlan på 1,4 m höjd. 5 träffar med en tidsgräns på 20 sekunder.
  40. Big Ramp: En 5 m hög ramp som man ska ta sig uppför. Hindret har normal way och fast way.
    • Normal way: Har rep som man kan greppa ca 1,5 meter från toppen.
    • Fast way: Deltagaren ska ta sig upp på rampen utan repets hjälp

 

FOCRA-tävling

Valhalla Challenge fungerar som kvallopp till VM och EM i såväl allmän klass som i åldersklasser.

Finländska mästerskapen är kvalopp till EM och VM i  öppen klass (elit) och åldersklasserna 12-14, 15-17, 18-19, 20-24, 25-29, 30-34, 35-39, 40-44, 45-49, 50-59 och 60+ . Samtliga klasser gäller för både damer och herrar. För de som är under 18 år ska skilt tillstånd för deltagande ges av deltagarens förmyndare.

Regler i FM:

Regelverket baseras på World OCR- XC Competition Rules

Vi förbehåller oss rätten att ändringar kan komma att ske om förutsättningarna eller gällande restriktioner ändras.

FISO OCR XC RULES

1.     WORLD OCR, Fèdèration Internationale de Sports d`Obstacles (FISO) är den organisation som ansvarar för officiella OCR XC tävlingsregler.

2.     OCR-tävlingar (OCR XC) är hinderbanelopp, med masstart/gruppstart och den tävlande som är först över mållinjen och har minst ett armband kvar vinner.

Allmänt uppförande.

-Tävlingstaktik är en del av interaktionen mellan tävlande, med den tävlande är skyldig att:

– Följa och får ej avvika från den snitslade tävlingsbanan.

– Utöva god sportsmannaanda hela tiden.

– Följa avsikten med en regel om den kan tolkas på olika sätt.

– Ansvara för sin egen och andras säkerhet.

– Följa instruktioner från funktionärer/domare.

– behandla andra tävlande, funktionärer, volontärer, media, sponsorer, åskådare med respekt och artighet.

Allmänna regler.

– Ett ärligt försök att genomföra alla hinder, som en allmän regel innebär ett ärligt försök att den tävlande måste applicera hela kroppsvikten på hindret.

- Samarbete mellan deltagare vid hindren är inte tillåtet.

-”Touch and Go” på ett hinder för att avsiktligt ”misslyckas” kommer leda till diskvalificering.

– Endast ett försök på följande hinder Ropeclimb, Pipeclimb, Rings, Lowrigg, Ropeclimb /Salomonladder, Step ups and downs /Weaver, Valhalla Rigg, Multi Rigg (inget andra försök). Övriga hinder har deltagarna tre försök på sig innan man tvingas klippa ett armband.

– Alla tävlande ska tilldelas fyra armband inför starten. 12-14-åringar får sex armband.

– En tävlande som inte klarar ett hinder ska få ett armband avklippt och avlägsnat av funktionär vid det aktuella hindret.

– Den tävlande måste ha ett armband kvar vid målgång för att vara berättigad till utmärkelse.

– En straffslinga måste genomföras för varje armband som blivit avklippt, straffrundan är placerad efter sista hindret och börjar vid målområdet.

– Straffslingan ska inte ta kortare tid än det svåraste hindret. I Valhalla Challenge är straffrundan runt Adidashallen.

– På några av hindren finns valalternativ normalway eller fastway. Fastway alternativet är svårare och om deltagaren klarar det får den direkt fortsätta längs banan, om deltagaren misslyckas klipps ett band och ett extra hinder/tilläggsrunda intill hindret ska genomföras innan man fortsätter längs banan. Normalway alternativet är lättare och om deltagaren klarar det får den behålla armbandet men behöver genomföra ett extra hinder/tilläggsrunda och om deltagaren misslyckas klipps ett armband och ett extra hinder/tilläggsrunda intill hindret behöver genomföras innan man fortsätter längs banan

– En tävlande utan armband (fyra eller fler misslyckade hinder) ska utföra fyra straff loopar. Tiden blir dock inofficiell om tävlande inte har armband och tävlanden kan därmed inte tävla om officiella FM placeringar.

– Straffslingan ska placeras inom synhåll för mållinjen och åskådare, helst omedelbart före mållinjen, eller före sista hindret.

– Tävlanden som korsar mållinjen samtidigt, ska tilldelas oavgjort.

– Underlåtenhet att följa reglerna kan leda till att tävlande varnas verbalt, med förbehåll för diskvalificering.

– Den tävlandes startnummer måste vara synligt under loppets gång, till exempel pannband och armbindel eller skrivet på arm/axel och baksidan av underbenet med permanent markör.

– Den tävlande måste ha täckt torso.

– Det är förbjudet att vara barfota, samt använda skor med metalldubbar/spikskor.

– Bilder och videos som tas av arrangören på deltagaren under tävlingen, har arrangören har rätt att använda dessa bilder till marknadsföring etc. utan att ersättning utgår till deltagaren. Deltagaren samtycker genom att anmäla sig till tävlingen.

– Deltagare tävlar på egen risk och har inte rätt att rikta några som helst krav mot arrangören eller markägaren före, under eller efter loppet. Deltagaren ska på bästa sätt förbereda sig för loppet, samt att ta del av den information som kommuniceras och publiceras före loppet.

All deltagande sker på egen risk, under 18 år krävs målsmans godkännande för att delta. Blankett för godkännande fås av valhalla@folkhalsan.fi eller kan laddas ner via www.focra.fi

Vi förbehåller oss rätten att ändringar kan komma att ske om förutsättningarna eller gällande restriktioner ändras.

Kontakt

    • Valhalla

      Kontaktadress för Valhalla

    • Kontakta oss om du har frågor om evenemanget, anmälan, boende och transportmöjligheter.

      Visa mer
    • Kontakta