Hemvårdaren Lotta: "Det är stunden här och nu som gäller" - Folkhälsan
01 augusti 2019

Hemvårdaren Lotta: "Det är stunden här och nu som gäller"

En morgon med Folkhälsans hemtjänst påminner om det vackra och det sårbara i vardagen. Om realiteterna när man behöver hjälp och stöd. Följ med hemvårdaren Lotta på hennes jobb!

Läs mer om Folkhälsans hemtjänst

Några minuter efter åtta stiger Folkhälsans närvårdare Charlotte “Lotta” Berg ut ur bilen. Hon ser fram emot att möta upp det dagens klientbesök har att bjuda på.

Dagens första uppdrag handlar om palliativ vård. Lotta knackar på dörren där de rosa pionerna möter oss med sina härliga doft. Morgonljuset strålar in genom gardinerna och det utlovas en fin sommardag.

– Hur har natten varit? frågar Lotta och tar klientens hand i sin.

“Tung”, får hon till svar. Lotta småpratar varmt med klienten och de anhöriga om morgonen, vädret och måendet.

– Vill du ha saft eller soppa? frågar Lotta och räcker fram glaset.

– Ännu en klunk?


Lotta lägger filten varmt om klientens axlar när hon inleder morgontvätt med lakan- och klädbyte. Klienten får deodorant och läppomada. Lotta masserar ryggen varsamt med kräm. Beröring är viktigt på alla sätt. Det märks när de varsamma händerna stöder upp klienten. Inne i rummet är det nuet som gäller. Radiokanalen berättar om dagens nyheter.

– Fryser du ännu?

 

Lotta är ett vårdproffs av rang. Hon berättar att hjärtat är hennes viktigaste arbetsredskap. Det hon gör görs med respekt och omtanke.

– Jag har jobbat för Folkhälsan i sju år. Och jag trivs så fint med mitt arbete. Jag gillar att jobba självständigt och arbetet har lärt mig mycket om livet. Hur jag återhämtar mig? Ja, tankarna är alltid med mig. Det är klart att man berörs och känner starka känslor. Men jag yogar gärna och tänker på andningen.

Hon rapporterar det första besöket digitalt och böjer sig därefter över klienten och tackar för morgonens besök. Till kvällen kommer Folkhälsans hemtjänst igen.

 

Sedan bär det av vidare till morgonens följande besök. Där är avlastning av en anhörig  på schemat. 

– Ska vi ta en promenad, du och jag?

Lotta får en nickning till svar. 

– Det är så vackert i dag, säger Lotta medan hon stöder klienten i trappan. I armkrok går de iväg längs vägen som är kantad med blommor. Det doftar nyklippt gräs.

 

Sedan är det dags för dusch och Lotta rullar håret åt klienten. Efter två timmar åker Lotta vidare till nästa ställe där hon stannar i fyra timmar. Då handlar det om avlastning för en barnfamilj. Dagarna och schemat kan med andra ord se helt olika ut. Den gemensamma nämnaren är ändå människomöten i livets alla skeden.

– Det trivs jag med. Att få träffa människor och ta hand om de utmaningar som kommer med jobbet. Jag njuter av de här stunderna.

 

Bra teamwork är A och O

Ann-Sofie Peth, teamledare för hemtjänsten i Vasa, har nio medarbetare som verkar i Vasa med omnejd. Sommaren har inte bjudit på någon direkt värmebölja förrän i slutet av juli, vilket har varit till fördel för många av hemtjänstens klienter.

– Arbetet flyter på som vanligt och vi har en del vikarier i huset för att täcka upp semestrarna. Nya klienter kommer till sommartid och planeringsjobbet inför hösten är i full gång, berättar Ann-Sofie. 


Det mångsidiga serviceutbudet inom Folkhälsans hemtjänst utvidgas hela tiden.

– Vi strävar efter att kunna erbjuda alla de tjänster som kunden kan tänkas behöva i vardagen. Det kan vara allt från hjälp med personlig hygien, måltider och klädvård till lätt städning eller butiksbesök, säger Ann-Sofie.

– Nytt för i år är att vi erbjuder fönstertvättning. Från tidigare har vi också avlastning för familjer med funktionshindrade barn och ungdomar.

Allt handlar egentligen om klienternas behov.

– Vi utgår alltid från dem när vi utvecklar och planerar. 

Ann-Sofie själv är närvårdare till yrket och har jobbat i sex och ett halvt år inom Folkhälsans hemtjänst i Vasa, varav de två sista som teamledare.

– Vi har ett bra gäng som jobbar fint som team. Medarbetarna är väldigt engagerade och visar stor omsorg. Alla gör sitt yttersta med målsättningen att hemtjänstbesöket ska vara dagens höjdpunkt för klienten. Vi inspirerar varandra och då föds nya tankar.

– Sedan har vi faktiskt också börjat betona musiken. Den har en skön effekt på människan och mina medarbetare vill gärna spela musik för klienterna under arbetets gång. Många av klienterna saknade dock en fungerande radio och ljudet från mobiltelefonerna uppfattades som gällt. Lösningen blev alltså en Bluetooth-högtalare, som behändigt kan packas ned i arbetsväskan. Det har verkligen uppskattats, berättar Ann-Sofie.

Här kan du läsa mer om Folkhälsans hemtjänst