Föräldrarna och barnen är mera delaktiga i dagisverksamheten i dag - Folkhälsan
28 februari 2020

Föräldrarna och barnen är mera delaktiga i dagisverksamheten i dag

Under Stina Saaris knappt 40 år inom småbarnspedagogiken har det hunnit ske en hel del förändringar. Den största förändringen enligt Saari är att föräldrarnas och barnens deltagande i verksamheten har ökat.

Läs mera om Folkhälsans daghem

- Det var livliga diskussioner om vad detta skulle innebära när delaktighet lyftes fram i utbildningsstyrelsens styrdokument från ett par år tillbaka. Men det är en bra utveckling om man tar det på rätt sätt, säger Saari.

På daghemmet Gunghästen i Åbo där Saari är enhetsansvarig strävar de efter att förverkliga delaktigheten bland annat genom mera diskussion på föräldramötena.

- Föräldrarna delas in i mindre grupper på sex personer i varje så att föräldrarnas önskemål och tankar bättre kan komma fram. Det har uppskattats, säger Saari.

Men när Saari får frågan om vad som varit det mest utmanande genom åren säger hon föräldrarnas förväntningar och krav – vid sidan av förväntningar och krav uppifrån, från kommuner och arbetsgivare.

Bilden: Stina Saari.

Men trots att det alltid finns utmaningar har Saari trivts att jobba på daghem.
- Jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig har känt att jag inte vill gå till jobbet.

För Saari är omväxlingen det bästa med arbetet. 

- Man vet aldrig vad som kommer att hända under dagen. Barnen är också så äkta. Man får direkt respons.

Saari studerade först vid Åbo Akademi, men hon jobbade på ett daghem vid sidan av studierna och tyckte det var så givande så hon tänkte om och började studera till barnträdgårdslärare i Jakobstad istället. Då var utbildningen bara två och ett halvt år lång, jämfört med en femårig magisterutbildning i dag.

Terminologin har också ändrat under årens lopp. När Saari började arbeta på dagis hette det barnträdgård och det har senare bytt till daghem. Sedan en kort tid tillbaka heter det inte längre dagvård utan småbarnspedagogik.

Det är en följd av utbildningsstyrelsens nya plan för småbarnspedagogiken där man mera betonar det pedagogiska uppdraget i daghemsverksamheten. Barnträdgårdslärare heter numera lärare i småbarnspedagogik och tiden för planering av den pedagogiska verksamheten har höjts med ett par timmar i veckan.

När Saari började arbeta på dagis fanns det inte heller en subjektiv rätt till dagvård eller småbarnspedagogik som i dag. Förra regeringen begränsade den subjektiva rätten till småbarnspedagogik, men den nya regeringen återinförde den oinskränkta rätten att delta i daghemsverksamheten.

- Förut var det självklart att barnen var hemma om någondera föräldern inte var på jobb och det drogs av en del från daghemsavgiften för varje dag barnet var borta.

I dag har en del daghem en karenstid på fem dagar varefter daghemsavgiften börjar minska om barnet är borta längre än den tiden, medan avgiften på andra daghem inte alls påverkas om barnen är frånvarande eller inte.

Saari går i pension till hösten. Då ska hon njuta av att inte ha några tidtabeller och inga deadlines för rapporter. Hon ser också framemot att ha mera tid för sina egna barnbarn. Och så ska hon lära sig att spela dragspel.

- Jag har aldrig spelat dragspel och jag äger inte instrumentet. Men det är min dröm att lära mig.

 

Text och bilden av Stina Saari: Emma Strömberg