Folkhälsan uppmuntrar till vaccinering mot covid-19 i stor mediekampanj - Folkhälsan

22 november 2021

Folkhälsan uppmuntrar till vaccinering mot covid-19 i stor mediekampanj

Folkhälsan verkar för att främja hälsa i alla åldrar i det svenska Finland. I dag, den 22 november, startar vi en synlig mediekampanj, där vi uppmuntrar alla att vaccinera sig mot coronaviruset och tackar dem som redan gjort det. Folkhälsan har genom tiderna tagit ställning i frågor vi ser som viktiga.

– Coronaviruset påverkar fortfarande vårt samhälle på många negativa sätt och vaccinering är vägen mot ett normalt liv. Folkhälsan jobbar med och för många av de människogrupper som lidit stort när samhället gått på sparlåga. Därför vill vi som hälsofrämjare och samhällspåverkare göra en insats, säger Samfundet Folkhälsans vd Georg Henrik Wrede.

De grupper Wrede syftar på är till exempel barn och unga, vars psykiska hälsa lider av ett stängt samhälle, och äldre människor som isoleras och är rädda för att smittas av viruset.

– Folkhälsan vill med kampanjen uppmuntra dem som ännu inte vaccinerat sig att göra det och på ett konstruktivt sätt visa varför livet är bättre då så många som möjligt vaccinerar sig. Vi lyfter fram personer vars röst inte alltid hörs, till exempel barn, unga och personer med funktionsnedsättning, säger Folkhälsans kommunikationsdirektör Jessica Ålgars.

Vetenskap och medicinsk expertis som stöd

Folkhälsan baserar sin verksamhet på vetenskap och litar i vaccineringsfrågan på medicinsk expertis. Institutet för hälsa och välfärd (THL) stöder Folkhälsans kampanj.

 

Mediekampanjen syns på förstasidor och digitalt i alla större finlandssvenska medier, inklusive de båda tidningarna på Åland. Den startar den 22 november och pågår till slutet av december. Kampanjen syns också på Folkhälsans webbplats och i sociala medier.

– Reklam handlar om känslor. Vi hoppas att vår kampanj ska väcka empati och få många ännu osäkra att välja att vaccinera sig. Ditt val påverkar ditt dagis- eller skolbarn, din dotter som studerar och din gamla farmor på ett äldreboende, säger Jessica Ålgars.

Kampanjen är gjord av Folkhälsans kommunikationsavdelning. Den hittas i sociala medier via #Folkhälsan och #ViTarVaccinet. Dela den gärna i egna nätverk!