Folkhälsans hemvård i Vasa och Folkhälsanhuset i Vanda fick utmärkta resultat i den uppföljning av kundnöjdheten inom äldreomsorgen som Institutet för hälsa och välfärd (THL) gjort. Kundfokuset – att man ser människorna som de individer de är och bemöter deras individuella behov – lyfts fram som en viktig faktor på båda enheterna.
Folkhälsans hemvård i Vasa placerade sig i tio i topp nationellt, när THL jämförde kundnöjdheten inom hemvård och gemenskapsboenden över hela landet.
– Vi är stolta och tacksamma, säger enhetschef Ann-Sofie Peth.
Hon tror att hemvårdens kunder värdesätter tryggheten, att de har möjlighet till självbestämmande och att det finns tid.
– Vårdarna är bekanta för klienterna, vilket skapar trygghet och tillit. Klienten har själv möjlighet att påverka vården och dess innehåll och det finns tillräckligt med tid; någon har tid att också umgås och lyssna, inte bara göra. Vi gör vårt yttersta för att sätta guldkant på klienternas vardag, det ska kännas meningsfullt att leva, säger Peth.
Folkhälsanhuset i Vanda var bland de främsta bland serviceboenden med dygnet runt-service i Vanda och Kervo. Enhetschef Monica Printz lyfter fram liknande faktorer som Peth.
– Jag tror klienterna känner att de blir hörda och sedda. Det börjar direkt på morgonen med att vårdaren frågar om du vill stiga upp eller sova litet till. Du får själv välja kläder och vad du vill äta till frukost. Bemötandet är individuellt. Samma vårdare har varit här länge och vi har fasta vikarier. Vårdarna känner invånarna, vi vet vem som vill sova längre på morgonen, vilka som tycker om att sitta och prata med varandra, vem som vill duscha på kvällen och så vidare.
Både Ann-Sofie Peth och Monica Printz lyfter också fram arbetsgemenskapen och stämningen på jobbet som viktig.
– Vi har en stark arbetsgemenskap och en god sammanhållning, men framför allt har vi roligt i vårt arbete, och trivs med det vi gör. Vi jobbar som ett team, där vi alla har samma mål - att kunna ge alla våra klienter en god helheltsvård, på eget modersmål, med stor respekt för människans värde, säger Peth.
– Vi har ett trevligt samarbete med varandra, delar skratt och litet gråt. Alla trivs på jobbet och vill komma på jobb, vi jobbar inte bara för att få en lön. Vi har samma uppfattning om vad en god vård innebär och om att alla är likvärdiga. Vi ställer upp för varandra, till exempel med att vid behov byta turer så det finns tillräckligt med personal. Det är jätteviktigt, annars orkar ingen, säger Printz.
Att Folkhälsans enheter lyfts fram på detta sätt i THL:s undersökning visar att verksamheten är på rätt spår.
– Vi är ödmjukt tacksamma för placeringarna. Kvaliteten i vården är av högsta prioritet för oss, och en avgörande del av den är att de äldre känner att deras liv är meningsfullt. Att kunderna ger oss höga betyg visar att vi gör saker rätt, säger Kira Exell-Paakki, sektorchef för boende och socialservice på Folkhälsan Välfärd.
Text: Johanna Savander
Foto: Karl Vilhjálmsson/Folkhälsan
Här kan du bekanta dig med diavisning om resultaten på THL:s webbplats (pdf, på finska)