Trygg idrott

Nyckeln till förändring finns i det omedvetna

Det är en klassiker under idrottsturneringar. Mammorna säljer mockarutor och kaffe för att samla pengar till laget. Papporna är tränare, ledare och de som hejar vid idrottsplanen.

Till filmerna och arbetsmaterialet

– De nyss avslutade världsmästerskapen i friidrott är ett gott exempel på de strukturer och signaler idrottsvärlden följer och sänder, säger Sara Sundell, sakkunnig i jämställdhetsfrågor vid Folkhälsan.

VM i fridiidrott arrangerades i Doha i Quatar, ett land som inte till fullo iakttar de mänskliga rättigheterna och inte behandlar kvinnor jämlikt. Ändå fick landet ordna ett av friidrottsvärldens största evenemang.

– De idrottare som blev uttagna till VM ska absolut inte känna skuld för att de valde att åka till Doha. Kritik mot val av arrangören ska riktas till rätt adress, i det här fallet det internationella friidrottsförbundet, IAAF, säger Karin Storbacka, projektledare inom Folkhälsans projekt Trygga relationer inom idrott

– Medierna ska inte heller kräva kritik eller bojkott av enskilda idrottare. Som tittare kan man naturligtvis välja att antingen följa med mästerskapen, eller låta bli, säger Sundell.

Största delen av det ojämlika och ojämställda bemötandet, också inom idrotten, sker omedvetet.

”Oj, så starka sparkar. Det är en riktig fotbollsspelare du har i magen. Det måste vara en pojke.”

– Det börjar redan då barnet är i mammas mage. Om barnet lever vilt i mammans mage utgår många från att det är en pojke. Och om det är en pojke är kopplingen ofta den att barnet kommer att vara sportigt, just på grund av könet. Så tidigt börjar vi alltså lägga barn i olika fack och ha könsnormativa förväntningar, säger Sundell.

Filmer och arbetsmaterial

Folkhälsan deltar i arbetet mot ett omedvetet ojämställt och ojämlikt bemötande inom idrotts- och motionssektorn, bland annat genom film- och arbetsmaterialet Alla med – på riktigt. Syftet är att främja jämställdhet, jämlikhet och rätt till likabehandling inom idrott för barn och unga.

– Många tror att det här är ett arbete som främst gynnar flickor. Men det här gynnar alla, oavsett kön. För flickor är det oftare lättare att testa på det som uppfattas som en grabbigare gren, medan det kan vara väldigt svårt för en pojke att testa på något som uppfattas som en gren som främst flickor är intresserade av, säger Sundell.

Resten av videorna och arbetsmaterialet hittar du här.

– Största delen av det ojämlika och ojämställda bemötandet, också inom idrotten, sker omedvetet. De föreningar som säger att det här inte är ett problem, de har ofta de största utmaningarna framför sig. Men finns det en vilja att ta tag i det här, då finns det så mycket att vinna. En förening där alla känner att de är lika värdefulla är en förening med betydligt större potential. Den potentialen kan leda till fler medlemmar och större framgångar. Trygghet ger alltid möjligheter, säger Storbacka.

Låt barnen skriva reglerna

Barn är ofta väldigt noga i fråga om regler och överenskommelser. Får barnen själva skriva reglerna, finns det en större möjlighet att reglerna följs.

– Det är ändå vi fullvuxna som bär ansvaret för att reglerna följs, säger Karin Storbacka.

Därför är det viktigt att tränare, ledare eller föräldrar är medvetna om hur de agerar, vilka ord de väljer och vilka signaler de sänder. För att komma åt just omedvetna sätt att agera, är det viktigt med utbildning av vuxna som deltar inom idrott och motion.

Folkhälsan har sammanställt en verktygslåda för att främja ett jämställt och jämlikt bemötande av barn och unga inom idrott och motion. I materialet ingår fyra filmer som kan fungera som en ögonöppnare för den verksamhet man är involverad i. I filmerna visas verkliga händelser och de är avsedda att öppna för diskussion om hur den egna verksamheten fungerar och vad man vill ändra på med sikte på framtiden. För den som tvekar, eller kanske anser att de här problemen inte finns i det lag eller i den förening man är aktiv i, har Karin Storbacka ett gott råd:

– Våga testa något nytt! Att bara fortsätta som man alltid gjort, det ger ingen större utveckling. Kom också ihåg att en ny medlem leder till en helt ny grupp. Det innebär att hela gruppen, med ledning av de vuxna, ska hjälpa den nya medlemmen att bli en del av gruppen, på lika villkor.

 

Text: Micaela Röman
Foto: Jenny Blomqvist