Stresshantering

Hitta ditt eget sätt att återhämta dig

Stress är ofta närvarande i våra liv. Ordet upplevs ofta som negativt, trots att stress egentligen positivt. För att du ska kunna hantera stress är goda levnadsvanor och tillräcklig återhämtning avgörande.

Om du återhämtar dig tillräckligt och regelbundet blir stress bra för din hälsa. Stressen förbättrar nämligen hjärnans aktivitets- och uppmärksamhetsnivå och prestationsförmågan. Om du stressar länge utan återhämtning uppstår det däremot negativa effekter. Alla upplever vi situationer olika. Det som stressar en annan behöver inte stressa dig. Det är stor skillnad på att ha mycket att göra och att känna sig stressad. Den snabbaste metoden att sänka din stressnivå är djupandning. Med tillräcklig återhämtning hinner du lyssna på och respektera kroppens signaler. Känner du igen symptomen då det är dags att ta det lugnare?

Vi vill i vårt arbete betona betydelsen av återhämtning. Vad innebär då återhämtning? Ordet saknar en egentlig definition, men det handlar om att återfå balans. Den allra viktigaste återhämtningen är sömnen. Sömnen är grundläggande för din hälsa. Under sömnen slappnar kroppen av, ny energi laddas, hjärnan kalibreras och dagens händelser bearbetas. Men återhämtning handlar också om att du ska ta regelbundna pauser och att variera det du gör. Effektiv återhämtning kan vara fysisk aktivitet, goda relationer, kultur, avslappning, musik, bra mat, beröring, glädje eller att umgås med djur och natur. Det finns olika sätt att återhämta sig och det lönar sig att hitta det som passar.

Folkhälsan ordnar Återhämtningsguide-kurser, som riktar sig till dig som vill ha redskap till att förbättra din och andras återhämtning i vardagen. Våra avslappningsövningar och pausrörelsefilmer kan också hjälpa dig att hitta metoder för din återhämtning.

Kontakt

    • Mikaela Wiik

    • tfn:
      044 788 1062

    • Kontakta