Mindfulness

Mindfulness för ökad närvaro och livskvalitet

Vi arrangerar kortare och längre utbildningar inom mindfulness, samt workshoppar, föreläsningar och skräddarsydda program för olika personalgrupper och andra intresserade.

Mindfulness är ett användbart redskap och förhållningssätt i arbetet med klienter, patienter, elever och medarbetare, samt ett sätt att ta hand om sig själv i arbetet med andra människor. Våra kurser riktar sig till dig som arbetar både individuellt och med grupper.

Mindfulness ger möjlighet till fördjupad självkännedom, ökad närvaro och
livskvalité i livet.

Mindfulness kan bidra positivt inom områden såsom:

• ökad möjlighet att hantera egen och andras stress och smärta
• snabbare återhämtning
• ökad möjlighet till medvetna val
• ökat fokus och mer energi
• ökad medvetenhet om automatiska kopplingar mellan tankar-känslor-kroppsförnimmelser
• minskad prestationsångest
• ökad medvetenhet och uppmärksamhet
• ökad närvaro och lyhördhet i samtal
• ökad livskvalité; glädje, kreativitet och spontanitet
• ökad förmåga att hantera utmaningar
• fördjupad självkännedom
• förebygger empatitrötthet

Undervisningen i mindfulness vid Solvalla och Norrvalla baserar sig på Mindfulnessbaserad stressreduktion (MBSR), som är en evidensbaserad metod som utarbetats av Jon Kabat-Zin på 1980-talet i USA. Metoden används kliniskt och den har varit föremål för mycket forskning. Det finns belägg för att utövande av mindfulness kan lindra smärta, stress, ångest och oro.

Bilden: Katarina Lundblad som undervisar vid Folkhälsans kurser i mindfulness.

Katarina Lundblad är en av några få i Sverige som är certifierad lärare i MBSR vid Center for mindfulness, Medical School, USA. Hon är socionom, har grundläggande psykoterapiutbildning, är även utbildad lärare i Mindful Self Compassion, Mindfulness baserad kognitiv terapi, Interpersonal Mindful Program, Mindful Eating och är utbildad traumaterapeut. Hon har tillsammans med Dr Åsa Palmkron Ragnar skrivit flera böcker i mindfulness och självmedkänsla bl.a. ”Fri från stress med mindfulness” och den senaste boken ”Mannen med hästarna – Berättelser och metaforer i mindfulness, självmedkänsla, KBT”.

Kurser i mindfulness

Klicka på ett tillfälle för att läsa mer om kursen. Om inga kurser visas så finns det just nu inga kurser insatta.

Kursdeltagare berättar

Maria Byskata, Finland
Instruktörskurs, Solvalla, Folkhälsan, Finland

Jag arbetar som chef på en skeppsmäklaravdelning.
Sedan ett par år känner jag till mindfulness och var intresserad av att utveckla mig själv både på ett personligt plan och ”professionellt” plan.
På ett personligt plan så har jag haft otroligt mycket hjälp av mindfulness för att hantera stress.

Den allra största nyttan jag har haft av kursen är att jag har blivit mer medveten om min kropp. Jag har lidit av kronisk värk i nedre ryggen och gått till läkare, fysiater, kiropraktiker, Kalevala-ledkorrigerare, fysioterapi de senaste 15 år. Ingen har aldrig kunnat hjälpa mig med att bli av med värken eller förbättra den. .Värken har varit en del av mitt liv nu i över 15 år, dag ut och dag in. Obekvämligheten och känslan att ”jag var fel i min kropp” var närvarande konstant.

Med mindfulness har jag kunnat hitta tillbaka till min kropp igen, som hade blivit främmande och bortstötande. Genom att medvetet utforska både smärta och negativa känslor, så väl som positiva förnimmelser har jag kunnat göra bekantskap med mig själv igen på ett sätt som jag inte har gjort förut. Jag har blivit medveten om att jag spänner mig i nacken och axlarna konstant. Jag märkte också att min käke var konstant spänd och att jag bet ihop tänderna med jämna mellanrum. Inte undra på att jag hade ont i käken och i huvudet på morgnarna när jag vaknade!

För att göra en lång historia kort så kan jag säga att jag inte har blivit av med min ryggvärk men jag upplever den inte lika starkt längre. Jag noijar inte om värken från morgon till kväll och den upptar inte all min hjärverksamhet.
Jag uppmärksammar istället min kropp i sin helhet – både de goda och det negativa. Jag försöker heller inte ”springa undan” värken eller smärtan som jag alltid gjord. Numera utforskar jag kroppen istället och ”välkomnar” den i stunden.
Jag skäller heller inte på mig själv eller på min kropp som jag gjorde förut. Istället ger jag min kropp komplimanger och kärlek och förståelse. Jag är tacksam och nöjd för att jag nu lyssnar på min kropp och ger den den respekt den förtjänar. Att jag kan stanna upp i livet och lyssna, vara närvarande.
Och jag är säker på att mindfulness kommer att föra med sig gott för mig, både i det privata livet och i arbetslivet.

Kontakt

    • Karoliina Laaksoharju

      Idrottsproducent Solvalla

    • tfn:
      050 490 8818

    • Jobbar på Solvalla med utbildningar, idrottsrelaterade evenemang och projekt.

      Visa mer
    • Kontakta
    • Nina Boström

      Koordinator Norrvalla

    • tfn:
      050 358 4371

    • Kontakta