”Lasten uimaan opettaminen on minulle elintärkeää”
Folkhälsan järjestää uimaopetusta ympäri vuoden, mutta kesän uimakoulut ovat erityisen suosit-tuja. Anna Hasselblatt yhdistää opinnot ja työskentelyn uimaopettajana Folkhälsanilla. Uimaan oppiminen on elintärkeää, ja siksi hän opettaa ruotsinkielisen Suomen lapsia uimaan.
Työskentele FolkhälsanillaAnna Hasselblatt on työskennellyt uimaopettajana Folkhälsanilla vuodesta 2018. Kesien saatossa hän on työskennellyt Vöyrissä, Siuntiossa ja Helsingissä. Hän on aina pitänyt uimisesta ja viihtyy vedessä. Siksi hän valitsi uimaopettajan urankin. Folkhälsanilla hän arvostaa lasten kanssa työskentelyä.
”Se on erittäin palkitsevaa. Kun näkee lasten kaikki edistysaskeleet – erityisesti heidän, joilla on ollut vaikeaa – on niin palkitsevaa nähdä, kuinka lapset kehittyvät. Suomessa hukkui viime vuonna ennätysmäärä ihmisiä. On käymässä yhä selvemmäksi, kuinka tärkeä uimataito on.”
Töiden ja opintojen yhdistäminen on helppoa
Anna Hasselblatt opiskelee ensihoitajaksi. Opintojen yhdistäminen uimaopettajan työhön on sujunut hyvin. Syys- ja kevätlukukaudella Hasselblatt työskentelee Leppävaarassa uimaopettajana kerran viikossa. Silloin lapset uivat uimahallissa.
”Uimahallissa voi pitää vähän pidempiä oppitunteja. Silloin olemme vedessä yleensä 40 minuuttia. Tunti on kuitenkin vain kerran viikossa, kun taas leireillä lapset pääsevät uimaan päivittäin. Oppituntien välillä on siis melko pitkä tauko. Siksi kehitys voi olla hieman hitaampaa.”
Leireillä opetus on hyvin intensiivistä, kun lapsilla on oppitunteja joka päivä. Silloin he myös edistyvät nopeammin, mitä on Hasselblattista hauska seurata. Uimaopettajan pitää ottaa huomioon paljon muitakin asioita kuin pelkät tuntisuunnitelmat.
”Kesän uimaleirien suhteen on joitain käytännön tekijöitä, jotka pitää ottaa huomioon, jos lapset uivat meressä: veden lämpötila, kuinka pilvistä on, onko muita rannan käyttäjiä.”
Millaista on työskennellä lasten kanssa?
Folkhälsan järjestää uimatunteja vuoden ympäri. Kesäisin uimakouluissa uimatunnit vuorottelevat rantaleikkien kanssa. Lapset oppivat helpommin leikkimällä. Siksi Folkhälsanin uimakouluille ominaista on leikkisä uimaopetus.
”Lapset tapaavat saman ikäisiä kavereita eri paikoista. Heillä on jotain mielekästä tekemistä päivän aikana, ja he oppivat uimaan. Se on kaikki kotiin päin!”
Uimaopettajana on tärkeää osata työskennellä lasten kanssa. Hasselblatt kertoo, mitkä ominaisuudet hänen mielestään ovat tärkeitä lasten kanssa työskenteleville.
”Lasten kanssa pitää olla hyvä mielikuvitus ja pitää olla nopeat hoksottimet, jotta ongelmien ilmaantuessa ne voi ratkaista nopeasti. Ja pitää olla iloinen. Lapset huomaavat nopeasti, jos opettajalla on hieman huonompi päivä. Lapsia kohtaan tulee olla avoin ja iloinen, mutta tietty auktoriteetti pitää silti säilyttää: vaikka lapsien pitää saada pitää hauskaa, he tarvitsevat myös rutiineja ja sääntöjä.”
Folkhälsan työnantajana
Ensimmäisen kerran Hasselblatt otti Folkhälsaniin yhteyttä äitinsä ja sisarensa kautta, jotka ovat myös työskennelleet Folkhälsanilla. Hän on myös kuulunut Folkhälsanin Lucia-kuoroon.
”Minulle Folkhälsan on oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen, turvallinen ja varma työpaikka. Ei tarvitse jännittää sitä, miten käy, jos jotain tapahtuu, vaan tietää, kenen kanssa puhua, jos jotain tapahtuu. Mielestäni Folkhälsan edustaa hyviä asioita.”
Mikä on parasta Folkhälsanin uimaopettajan työssä?
”Minulla on hyvät työkaverit ja hyvä esihenkilö, joka tekee työstä hauskaa. Olemme upea joukkue. Lapset ovat tietysti ihania – kun heihin tutustuu ja näkee, kuinka innokkaita he ovat oppimaan uimaan, ja pääsee seuraamaan heidän edistymistään!”