Jämställdhets- och jämlikhetsarbete på Folkhälsan

Att känna sig inkluderad, sedd och att bli bemött på lika villkor är viktigt för vårt välmående. Folkhälsan erbjuder inspiration och stöd för arbetet med jämställdhet och jämlikhet.
En vuxen person i svart jacka och röd mössa tröstar ett barn i hjälm och vinterkläder i en skatepark. En sparkcykel ligger på marken bredvid dem. Bakgrunden visar en graffitimålad ramp och ett stängsel.

Främja jämställdhet och jämlikhet

Att jobba med jämställdhet och jämlikhet med barn och unga skapar fler möjligheter och ett större handlingsutrymme i verksamheten. Genom att synliggöra vilka normer som är ojämlika, kränker, exkluderar eller osynliggör inom verksamheten kan vi förändra vårt bemötande och strukturerna. Målet är en jämställd och jämlik verksamhet, där alla är med på lika villkor, oberoende av kön, ursprung, nationalitet, språk, religion, ålder, funktionsvariation, sexuell läggning eller någon annan omständighet som gäller barnen, de unga eller deras nära.

Folkhälsan erbjuder inspiration, stöd, material och kunskap i hur arbetet med jämställdhet och jämlikhet i praktiken kan göras. Vi stöder i processen att jobba med jämställdhets- och likabehandlingsplanerna i skolan och inom småbarnspedagogiken.

Kontakta gärna oss om du är intresserad av en föreläsning, utbildning eller av att få mer information.

Regnbågsflagga

För pride och jämlikhet – stå upp för sexuella minoriteter och könsminoriteter.

Pride handlar om mänskliga rättigheter, trygghet och synlighet. Genom att delta visar vi att alla har rätt att vara sig själva – oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. På den här sidan hittar du Folkhälsans satsning inför pride 2025 – med fokus på kunskap, delaktighet och allierandeperspektiv. Följ våra inlägg på sociala medier, dela gärna kampanjens budskap i dina egna kanaler och tipsa dina vänner om vårt pridematerial.

Kontakt

Suss Åhman

Sakkunnig i sexuell hälsa

Sakkunnig

Nyland

050 326 4807

Sara Sundell

Jämställdhet och jämlikhet

Sakkunnig

050 514 1818