Rörelse för barn och unga

Lek, rörelse, motion – allt räknas
Rörelse, aktiv lek, att bryta stillasittande och att röra på sig är naturligt för ett barn. Barn vill springa, klättra och undersöka sin omgivning på olika nivåer i olika åldrar. Att röra på sig förbättrar minnet, utvecklar motoriska färdigheter, gör en gladare och stärker kreativiteten. Motion stöder också skapandet av en sund självbild.
Hälsoriskerna för inaktivitet syns med en fördröjning, medan de positiva effekterna märks snabbare. Fysisk aktivitet och utevistelse främjar humöret och förmågan till återhämtning som är basen för en god och återhämtande sömn.
Rörelseglädje börjar tidigt
Barn börjar forma sin motoriska rörelseidentitet redan vid 3 års ålder. Därför är det viktigt att alla barn får känna att de kan och får vara med när det är dags att röra på sig.
Rekommendationer för rörelse
Barn behöver rörelse varje dag – och gärna i olika former. Här är de allmänna rekommendationerna:
För barn i småbarnspedagogiken:
Minst 3 timmar rörelse varje dag
Minst 1 timme ska vara fartfylld och ansträngande
För barn och unga 7–17 år:
Minst 1 timme rörelse varje dag
Minst 3 gånger i veckan ska man få upp pulsen (svettas)
Minst 3 gånger i veckan bör man träna styrka och smidighet
Familjen visar vägen
Ge uppmuntran och tillåtelse att röra på sig
Skapa rörliga vardagsrutiner tillsammans
Var ett föredöme – barn inspireras av det de ser
Fokusera på glädje och variation i rörelsen
Ett gemensamt ansvar
Alla vuxna i barnens vardag kan bidra till mer rörelse:
Småbarnspedagogiken genom rörelselekar och aktiva miljöer
Skolan genom fler pauser, aktiva raster och rörelse i undervisningen
Föreningslivet genom tillgängliga, roliga idrottsformer
Kommuner genom trygga gång- och cykelvägar, parker och hallar