Läsväskan

Läsväskan – en digital lärmiljö för att inspirera och främja barns och ungas läsning
Läsväskan är en webbaserad lärmiljö som fungerar för att sporra barn och unga till att läsa mer, hitta läsglädje och läsmotivation. Den riktar sig även till dig som vill stödja barns och ungas läsinlärning och fungerar som ett utmärkt verktyg i klassrummet.
I tjänsten kan man bl.a. dokumentera sin läsning, få boktips, skriva och läsa bokomdömen. Man kan också delta i kampanjer, göra läroplansenliga uppgifter, få information om författare och böcker, spela läsfrämjande spel och väcka läshungern.
Läsväskan finns redan i nästan alla kommuner i Svenskfinland och på språköar. Kommuner avtalar med Folkhälsan om att få ta i bruk lärmiljön som sedan är kostnadsfri för användarna. Tjänsten är lätt att använda och man loggar in i lärmiljön med den e-postadress som används i den egna skolan. Funderar du på om din kommun har ett avtal? Ta reda på det genom att besöka Läsväskans hemsida.
Läsväskan ordnar även inspirationstillfällen och fortbildningar. Vi samarbetar gärna med dig som arbetar för barns och ungas läsning.
Besök Läsväskan
Det här är Läsväskan
En kort presentation om Läsväskan. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev!
Kurser och föreläsningar
Vi ordnar kurser och föreläsningar om Läsväskan, ofta i samband med våra Dagisnätverk.
Beställningsbara fortbildningar
Kontakta oss för att boka följande fortbildningsföreläsningar till din skola.
Hur motiverar vi elever att läsa?
Vad är en engagerad läsare?
Hurdana insatser väcker läslust?
Vi talar om läsfrämjande och hur man kan väcka motivation till läsning utgående från både praktik och teori.
För att utveckla sin läsning behöver elever handledning och undervisning i hur man läser och bearbetar texter.
Vi går igenom arbetet med en text från start till slut och behandlar bl.a. undervisning i läsförståelse, genremedvetenhet, lässtrategier och ordkunskap.
Vad är språk? Vad betyder språk för oss?
Enspråkighet och flerspråkighet.
Johanna Sallinen, Sakkunnig i språkutvecklande verksamhet och
småbarnspedagogik
Gemensamma läsfrämjande insatser – vad gör lärare som lyckas?
Lotta Dammert, Sakkunnig i språk- och läsfrämjande arbete
Att ta sig an en text med eleverna – om läsoch språkförståelse.
Nea Kronberg, Sakkunnig i läsning och specialpedagogik
Visuellt stöd och kompensatoriska hjälpmedel.
Johan Palmén, Sakkunnig inom
En presentation av Läsväskan för den som inte använt Läsväskan förut.
- De viktigaste funktionerna
- Läsväskan i klassens vardag
- Frågor och möjlighet till handledning
Kontakt

Lotta Dammert
Sakkunnig i språk- och läsfrämjande arbete
Sakkunnig
Åboland
044 488 3036

Nea Kronberg
Sakkunnig i läsning och specialpedagogik
Sakkunnig
Åboland
044 488 3052