Lek med språket

Mångsidigt innehåll
Materialen består av textkort för olika ord- och minneslekar, spel med språkligt fokus och bildkort på till exempel kroppsdelar, kläder, mat och djur. Här finns också ett urval broschyrer och häften som ger dig verktyg att skapa språkligt rika sammanhang för barn. Nedan under rubriken Sagolådor hittar du idéer på hur du tillsammans med barnen kan läsa, berätta och leka olika sagor och berättelser. Allt material nere på denna sida går att skriva ut och är kostnadsfritt.
I vår lekdatabas hittar du bland annat över 300 roliga lekar med språket
Prenumerera på nyhetsbrevet för dig som jobbar på daghem
I vårt nyhetsbrev informerar vi om material och verksamhet som Folkhälsan erbjuder dig som jobbar inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning. Brevet utkommer tre gånger i året. Beställ nyhetsbrevet här.
Vi arbetar med att flytta materialet till våra nya webbsidor.
Språkliga material att ladda ner
Sammansatta ord: Lägg korten i två högar så att orden från den vänstra spalten ligger i den ena, och orden från den högra spalten ligger i den andra högen. Lyft ett kort från vardera hög och bilda ett sammansatt ord av dem. Eller lägg alla korten med textsidan uppåt och bilda tillsammans nya ord.
Meningskort: Bilda meningar med hjälp av korten, finns i en version med tre kort per mening och en mer omfattande med fyra kort per mening. Om du vill kan du klistra dem på olika färgers kartong för att göra tydlig skillnad på ordklasserna. Dra sedan turvis ett kort ur varje hög och bilda en mening. Det kan bli både alldeles tokiga och helt vanliga meningar. Samtala om innehållet, börja en saga utifrån dem eller rita en bild av meningarna.
Den här leken går bra att leka också innan barnen lärt sig läsa. Då läser du upp vad det står på korten an efter barnet placerar ut dem. Redan små barn tycker det är roligt att lyssna på "vad det blev". De skrattar hjärtligt åt tokigheter - och det brukar räcka med att "Elefanten viskar bakom dörren".
Rimpar: lägg till exempel det ena kortet av olika rimpar i en påse och dela ut de andra korten. Dra sedan ett kort ur påsen och fundera tillsammans på vem som har ett rimmande ord på sitt kort.
Ord som är lätta att rimma till: Dra turvis ett ord och hitta på rimmande ord till det. Ni kan också nonsensrimma. Ett annat alternativ är att plocka ut några rimkort och skriva en dikt på rim där orden ingår.
Allitteration, inrim och slutrim. Ni kan använda de här korten på samma sätt som korten med rimpar. Ni kan också fundera på vad allitteration, inrim och slutrim betyder och vilka ordpar som hör till vilken kategori.
Rimmeningar. Läs upp meningen och avsluta med ett rimmande ord. Ni kan också använda bilder på de rimmande orden för att göra leken lättare.
Ljudlek med ord. Med de här korten kan ni bilda nya ord genom att tillägga eller avlägsna det första ljudet i ordet. Dela t.ex. ut en uppsättning kort med ordstam, variationer av ordet samt bokstavskort per deltagare. Laborera sedan på olika sätt med orden.
Ljud i ord. Använd de här korten för att lyssna på ljudets längd i början av ordet. Långa ljud är t.ex. f, s, l, h, r, m, n, j. Korta ljud är p, t, k, b, d, g. Ni kan också lyssna på enskilda ljud i orden och fundera t.ex. om ljudet a finns i lakan, fisk eller tekopp.
Långa och korta ord. Med de här korten kan ni laborera med långa och korta ord. Jämför orden och lyssna på dem. Hitta på egna långa och korta ord. Lek också med sammansatta ord och bygg vidare på dem.
Klusterlek. Ordkorten består av ord som har en konsonant, två konsonanter eller tre konsonanter i början av orden. Lek lekar som medvetandegör konsonantklustren på ett roligt
sätt. Lek gärna lyssningslekar. Du kan uppmuntra deltagarna att också uttala orden högt för att de bättre skall höra hur många konsonanter det finns i början av orden.
Han-hon-lotto – speciellt för barn med annat modersmål än svenska. Spelet spelas med högst två deltagare. Lägg kort med namn och personer i en påse. Lyft upp ett kort i taget och läs upp namnet eller personen. Deltagarna ska nu snabbt ropa han eller hon, och deltagaren som först ropar rätt får kortet och lägger det på sitt spelunderlag på rätt plats. Den som först fyllt sitt underlag har vunnit. Du kan alternativt spela med ett barn, eller låta ett barn spela och ett barn läsa namnen. Då tar spelet slut när spelplanen är fylld.
Kort för att bygga och utveckla ordförrådet. Vi har packat materialet i en zip-fil så du inte behöver ladda ner en fil i taget.
Adjektiv. På de här ordkorten finns adjektiv som passar bra i lekar där ni ska försöka beskriva till exempel föremål, djur, mat och tyg. Ni kan också turvis dra ett kort och säga vad ni kommer att tänka på utgående från adjektivet. På dem finns ord som beskriver en egenskap på föremålet på bilden.
I vårt material Gimme5 Tipshäfte finns förslag på adjektivlekar med frukter och grönsaker.
Motsatser: Para ihop motsatser. Ett roligt sätt är att meta ett kort och sedan försöka hitta motsatsparet bland korten framför er.
Synonymer. Ni kan använda korten exempelvis i olika sorteringslekar. Para ihop synonymer eller ordna dem i olika grupper genom att lägga fram ett ord ur varje grupp och sedan sortera de övriga synonymerna under rätt ord. Ett annat alternativ är att leka Kimslek med en synonymgrupp åt gången (reglerna för Kimslek hittar du på lekar.folkhalsan.fi).
Finlandismer. Lek olika lekar där ni parar ihop finlandismerna med orden på standardsvenska. Se t.ex. på lekförslag under Idiom. Ni kan också använda endast finlandismerna och försöka komma på hur orden lyder på standardsvenska, eller tvärtom. Gör också egna kort.
Det är bra att veta vilka ord och uttryck som är finlandismer, men det betyder ändå inte att vi nödvändigtvis måste låta bli att använda dem helt och hållet. Så här säger de på Institutet för de inhemska språken:
”Det finns många finlandismer som är fullt acceptabla och rentav kan ses som omistliga delar av vår finländska variant av svenska. Många andra, inte minst onödiga översättningslån från finskan, har vi å andra sidan allt skäl att undvika om vi vill bevara vårt språk som svenska. Det är därför viktigt att vi inte okritiskt skär alla finlandismer över en kam.”
Djur. Med hjälp av de här korten kan ni resonera kring djurens läten. Vem råmar? Vem jamar? Försök para ihop rätt djur med rätt läte. Du kan också använda bilder på djur som "svar" på frågan, i stället för textkorten. De flesta djuren hittar du bland våra bildkort. Här finns också kort med vilka ni kan fundera på vad djuren i olika djurfamiljer heter.
Kusliga ord. De här korten ska inspirera till kusliga, spännande berättelser och lekar. Ni kan använda endast orden och berätta en spökhistoria genom att lyfta ett kort i taget och fortsätta
historien utgående från ordet. Para också ihop ord och förklaring. Dela exempelvis ut förklaringarna, läs upp dem och fundera på vilket ord som förklaringen syftar på.
Kort som ger barnen möjlighet att pröva på eget uttryck och språkförståelse. Vi har packat materialet i en zip-fil så du inte behöver ladda ner en fil i taget.
Loop-kort eller ordöglor: Loop-korten består av två delar, en fråga och ett svar. Alla deltagare får ett kort var. Dela ut alla kort också om deltagarna är färre än korten. Den första deltagaren ställer frågan på sitt kort. Den som har svaret läser upp det och ställer sedan sin fråga. Så här fortskrider leken tills alla har både frågat och svarat. Den som inledde leken med sin fråga svarar alltså sist.
Fyll ut och berätta: Slutför meningarna på korten och berätta mer.
Innehållskusiner: Beskriv skillnader mellan begrepp vars innehåll har gemensamma drag. Ett annat alternativ är att parvis beskriva varsitt ord ur ett ordpar och sedan gissa varandras ord.
Kombinera ord: De här korten kan ni använda till samtal och beskrivning. Låt deltagarna välja två ord som de förknippar med varandra och förklara varför. Korten är bara förslagsvis lagda
parvis. Här blir alla förklaringar och svar rätt! I stället för textkorten kan du använda våra bildkort under fliken Bildkort och övrigt material.
Bygg en sagolåda själv - en sagolåda är en spännande port till sagoberättande. Den inspirerar barnen att följa med berättelsen tack vare konkreta föremål som de kan fästa sin uppmärksamhet vid medan de lyssnar. Vi har samlat beskrivningar för sju sagolådor, för varje låda har vi lagt in förslag på olika lekar till sagan. Många av lekarna passar också till andra sagor, så kika gärna in i de olika sagolådorna för att få flera idéer!
Det är lätt och roligt att skapa en sagolåda. Du kan helt enkelt lägga sagan i lådan genom att i en låda samla ihop rekvisita – föremål och bilder som representerar nyckelbegrepp i sagan och som för sagans handling vidare. Under sagans gång spelas händelserna sedan upp genom att du ur lådan tar upp och flyttar på dockor och figurer samtidigt som du berättar sagan. Barnen tycker att det är spännande att sagan liksom bor i lådan och blir synlig medan du berättar.
Rekvisitan gör det lättare för barnen att förstå och hänga med i sagan. Så här får sagan en fysisk plattform, en scen, där barnen kan delta i sagoberättandet och leka fram sagan.
Genom att under en längre tid berätta och leka sagan om och om igen kan barnen delta allt mer i berättandet. Ni kan också på olika sätt leka med sagans begrepp och fraser så att de blir bekanta. Delta i barnens lek och locka barnen att så småningom själva berätta sagan från början till slut.
Kort som ger barnen möjlighet att pröva på eget uttryck och språkförståelse. Vi har packat materialet i en zip-fil så du inte behöver ladda ner en fil i taget.
Idiom. Vad betyder det när någon säger att den skall lägga rabarber på något? Eller vad har en person som fått en fjäder i hatten egentligen fått?
Para ihop idiomen med förklaringarna, t.ex. genom att lägga korten med idiomen i en påse och breda ut förklaringarna på bordet, med texten synlig eller inte. Dra turvis ett kort ur påsen och sök paret på bordet. Eller spela memory.
Metaforer. Använd korten som diskussionsunderlag eller bilda två olika meningar per kort - en där ordet används konkret och en där ordet får en metaforisk betydelse.
Liknelser. Försök para ihop liknelserna och tala om vad liknelsen betyder. När deltagarna kan de ”verkliga” liknelserna är det roligt att göra nya kombinationer och förklara dem för varandra. Prova också på att skapa helt egna liknelser.
Ordspråk. Korten med hela ordspråk på kan ni använda t.ex. så här: Dra ett ordspråk och läs det högt. Gissa sedan vad ordspråket betyder. Ni kan också skriva eller tillsammans berättaren historia som passar in på det. Den som drog ordspråket kan också läsa det tyst för sig och berätta en berättelse som passar in, och resten av deltagarna får gissa vilket ordspråk som gäller.
Korten med ordspråken delade på två kort kan ni försöka para ihop på olika sätt. Sedan kan ni göra som i förslagen ovan. Hitta också på nya kombinationer eller spela memory med dem.