Utomhuspedagogik

Utemiljöer kan användas på ett mångsidigt sätt som lärmiljö inom olika ämnen och färdigheter. Här hittar du material och tips på övningar som lämpar sig för olika stadier från småbarnspedagogiken till andra stadiet.
Två barn klädda i lila ytterkläder sitter utomhus och bygger med pinnar, omgivna av träd i en skogsmiljö.

Mera ute!

Undervisning ute sporrar elever till att röra på sig mer och mångsidigare. Det stöder den sociala utvecklingen och påverkar positivt på koncentrationen. Kreativitet och problemlösningsförmåga gynnas av utemiljöer. Elever övar sina samarbetsfärdigheter i autentiska miljöer som i sin tur har positiva effekter på gruppdynamiken. Till naturens hälsofrämjande effekter hör t.ex. lägre stressnivå och stärkt immunförsva som påverkar både elever och personal som tar del av utomhuspedagogiken. Dessutom gynnas återhämtningen av att vistas i naturen.

Folkhälsan jobbar lokalt med utomhuspedagogik utgående från ett hälsofrämjande perspektiv på olika håll i Svenskfinland. Verksamheten tar fasta på upplevelser, positiva och stärkande erfarenheter genom fysiska och mentala övningar och aktiviteter. Verksamheten tar fasta på att agera på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.  

Kontakt

Gun Hoikkala

Hälsofrämjande för barn och ungdomar i Åboland

Verksamhetskoordinator

Åboland

050 539 4879

Mari-Sofi Johansson

Sim- och aktivitetskoordinator

Verksamhetskoordinator

Åboland

040 843 3713

Nea Törnwall

Sakkunnig i natur och hälsa

Sakkunnig

Nyland

044 788 3778

Patrik Berghäll

Sakkunnig inom friluftsliv och utomhuspedagogik

Sakkunnig

Åboland

050 599 3757