Alla kan vara lucia
Alla och många kan vara en lucia som sprider glädje och ljus oberoende av färg på håret eller huden, oberoende av kön eller funktionsförmåga. Lucia är mer än en tradition – vi vill lyfta fram det fina med lucia där budskapet står i fokus: ljuset, gemenskapen, hoppet och glädjen under årets mörkaste tid.
Alla kan vara lucia-materialetAlla kan vara lucia är en broschyr som ger inspiration och praktiska tips för att göra luciafirandet inkluderande och meningsfullt för barn och vuxna på daghem, i skolan och på eftis. Hur kan vi anpassa firandet så att alla inkluderas? Alla och många kan vara en lucia som sprider glädje och ljus oberoende av färg på håret eller huden, oberoende av kön eller funktionsförmåga.
Lucia är mer än en tradition – vi vill lyfta fram det fina med lucia där budskapet står i fokus: ljuset, gemenskapen, hoppet och glädjen under årets mörkaste tid.
Färglägg och pyssla ditt eget luciatåg
I samarbete med Olika förlag har Folkhälsan tagit fram en lucia-färgläggningsbok. Längre ner på sidan under rubriken Bilder & videor, under fliken Färglägg och pyssla ditt eget luciatåg, kan du skriva ut några av bilderna, klippa ut dem och sätta ihop ditt eget luciatåg.
Alla ser inte likadana ut, alla vill inte göra samma saker. Daghem och skolor får av Folkhälsan ritboken tillsammans med Alla kan vara lucia-materialet. I ritboken finns 35 olika barn med olika funktion, kroppar, känslor och kläder. Det finns också plats för att rita sig själv eller något en gillar.
Ladda ner och skriv ut
- Du hittar ritbokens bilder längre ner på sidan under rubriken Bilder & videor.
- Du hittar två samtalskartor som kommer med Alla kan vara lucia-materialet under rubriken Diskussionsmaterial.
Beställ färdigt material
Via det här formuläret kan daghem, skolor och eftis beställa materialen gratis
Diskussionsmaterial
Med Alla kan vara lucia-materialet kommer 2 samtalskartor som innehåller ord för Luciafirande. Ena mer traditionell med "luciatåg", andra mer med ord för att samtala kring luciafirande.
Vi har valt symboler som inte visar på en specifik ”Lucia-stil" utan att Lucia är en person med krona på. Vi har använt begrepp/ord från Luciamaterialet, t.ex. stjärnbärare istället för stjärngosse.
- Bilderna får användas kreativt och fritt men en rekommendation är denna:
- Tanken är att den vuxna kan pekprata dvs. peka på bilden när man talar. ex.
- vi ska fira lucia
- nu ska vi leka att det är luciadag
- vad skulle ni vilja göra? (peka fråga)
- jag vill baka lussebullar
- jag vill dekorera
- jag vill vara lucia
- jag vill berätta om när jag var lucia hemma .... osv.
- Syftet med samtalskartorna är att stöda delaktigheten, stärka kommunikationen, stöda språkutvecklingen, samspelet osv.
Dessa berättelser är skrivna av personer, som tillhör minoriteter eller upplever att de bryter mot normer i vårt samhälle.
Klicka här för att läsa alla berättelser.
Alex Oksanen: "Fokusera på att lyfta personen i stället för att ställa frågor"
Fabian Londen: "Låt barnet göra sin grej och "bota" sig själv i sinom tid"
Filip Saxén: Alla män i nyckelposition i det normbrytande jämställdhetsarbetet
Johan Finne: "Jag försöker se människan och inte bara en pusselbit"
Matilda Nilsson: Ishockey passar likväl pojkar som flickor"
Nicholas Åhman: "Det är väldigt viktigt att fråga"
Niklas Niskanen: "Normerna borde överkommas så att alla skulle få möjligheten att vara sig själva"
Panda Eriksson: "Jag är framför allt annat Panda, inte 'den där transpersonen'"
Rebecka Forsberg: "I dag inser jag hur stor inverkan de sociala medierna haft på mig"
Dessa texter är skrivna av personer, som jobbar med jämställdhet och jämlikhet och baserar sig på deras erfarenheter av att arbeta på daghem, i skolan och inom idrotten.
Jämställdhets- och jämlikhetsarbete på daghem
Jämställdhets- och jämlikhetsarbete i grundskolan
Likabehandling och jämställdhet – verksamhetskultur i förändring
Läs en eller flera berättelser och diskutera dem sedan tillsammans eller i mindre grupper. Sammanfatta gärna diskussionerna i större grupp, om ni har flera grupper. Fokusera gärna på vad ni kan ta med er av berättelsens budskap och vad ni kan göra för förändringar, så att ni själva eller verksamheten kan vara jämställd och jämlik. Här är några frågor ni kan använda som grund för diskussionerna. Kom ihåg att stoppa kränkande kommentarer och hålla en respektfull atmosfär.
Diskussionsfrågor
- Vad väcker berättelsen för tankar?
- Känner du igen situationer?
- Väcker texten nya idéer?
- Hur kunde du själv bli mer inkluderande, jämlik och jämställd och vad borde göras för att din verksamhet skulle bli det?
- Vad kan du ta med dig av berättelsens budskap?
Bekanta dig även gärna med vår lista på centrala begrepp kring ämnet.
Bilder & videor
Titta på ett eller flera foton och diskutera bilderna tillsammans eller i mindre grupper. Sammanfatta gärna diskussionerna i större grupp, om ni har flera grupper. Här är några frågor ni kan använda som grund för diskussionerna. Kom ihåg att stoppa kränkande kommentarer och hålla en respektfull atmosfär.
Diskussionsfrågor
- Vad ser du på bilden?
- Vad väcker bilden för tankar?
- Är liknande bilder vanliga inom din verksamhet, skola, daghemmet eller arbetsplatsen där du är aktiv?
- Väcker bilden nya idéer?
- Vad kan du ta med dig av bildens budskap?
Bilderna är tagna av fotograferna Fredrika Biström, Heidi Lunabba och Oscar Lehtinen.
Klicka här för att se alla Tänk om-bilderna.
Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba.
Foto taget av Fredrika Biström.
Foto taget av Fredrika Biström.
Foto taget av Fredrika Biström.
Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från åk 5 i Generalshagens skola i Lovisa.
Foto taget av Fredrika Biström.
Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från åk 5 i Generalshagens skola i Lovisa.
Foto taget av Fredrika Biström.
Foto taget av Fredrika Biström.
Foto taget av Fredrika Biström.
Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från Haddom Skola åk 4-6 i Lovisa.
Foto taget av Fredrika Biström.
Foto taget av Oscar Lehtinen.
Foto taget av Fredrika Biström.
Foto taget av Fredrika Biström.
Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från åk 5 i Generalshagens skola i Lovisa.
I de korta videorna nedan får vi ta del av personliga berättelser om hur rasism påverkar vardagen.
Genom personernas erfarenheter vill vi öppna upp för viktiga samtal och reflektioner kring rasism, fördomar, orättvisor och hur vi tillsammans kan skapa ett mer inkluderande och rättvist samhälle.
Det här materialet är skapat för att användas tillsammans med barn, unga och vuxna för att väcka tankar, öppna för dialog och uppmuntra till att stå upp mot rasism. Genom att lyssna på andras berättelser kan vi få en bättre förstå hur våra ord och handlingar kan påverka andra. Videorna öppnas i Vimeo.
Assane
Ramona
Saphir
Clemence & Merveille
Minna & Milton
Muhammad, Patrica & Taleen