Kompiselever, vänelever & tutorer
Kompiselever, vänelever och tutorer bidrar till allas trivsel och gemenskap i skolan. Uppdraget är frivilligt och barns och ungas perspektiv på trivsel är centralt. Verksamheten bygger på kamratstöd, unga stöder unga i skolmiljön. Folkhälsan stöder handledare som ansvarar för verksamheten på skolan, bl.a. genom utbildning, material och nätverk.
Välkommen till Folkhälsans sida för kompis-, vänelevs- och tutorverksamhet! Sidan vänder sig i första hand till dig som är handledare, men innehållet passar för alla som är intresserade av att veta mera om verksamheten. Här på sidan hittar du bl.a. material för kompiselever, vänelever och tutorer, information om handledarutbildning, nätverksträffar för handledare, material till kompiselevernas, vänelevernas och tutorernas utbildning samt praktiska tips gällande planering och genomförande av verksamheten i praktiken.
På Moodle finns det samlat material för kompis- vänelevs- och tutorverksamheten.
Kommande kurser och evenemang
-
Nätverk för vänelevs- och tutorhandledare
Plats : På distans Startdatum : 16.06.2023 -
Nätverk för kompishandledare
Plats : På distans Startdatum : 01.01.2024 -
Utbildning för vänelevs- och tutorhandledare 2025
Plats : Scandic Tampere Station Startdatum : 04.02.2025 -
Kom igång med kompisverksamhet! (Helsingfors)
Plats : Blåsippan Startdatum : 04.03.2025 -
Kom igång med kompisverksamhet! (Vasa)
Plats : Restaurant Hejm Startdatum : 13.03.2025 -
Kom igång med kompisverksamhet! (Virtuell)
Plats : På distans Startdatum : 18.03.2025 -
Kom igång med kompisverksamhet! (Åbo)
Plats : Okänd plats Startdatum : 06.03.2025
Frågor och svar
Här finns mera information om verksamhetens bakgrund, handledaruppdraget och forskning som stöder verksamheten på skolan.
Kompis-, vänelevs- och tutorverksamheten ger eleverna möjlighet att vara delaktiga i att främja trivseln i sin egen skolmiljö.
När det gäller trivsel och gemenskap i skolan är de unga en viktig resurs. Skolpersonal gör mycket för att välkomna nya elever till skolan men äldre elever har ett viktigt perspektiv att beakta när det gäller att introducera nya elever till skolan och skolmiljön samt att jobba för ökad trivsel för alla i skolan. Kompiselever finns i åk 1-6, vänelever finns i åk 7-9 och tutorer i andra stadiet utbildningar, i vissa skolor har man valt ett annat namn för verksamheten. Gemensamt för alla åldrar är att uppdraget baserar sig på ett frivilligt engagemang och att de ungas delaktighet i planering och genomförande är central. Vänelever i åk 1-6 kan också finnas i form av vänklassverksamhet, så att en äldre årskurs är vänlever för en yngre årskurs.
Kompiselever, vänelever och tutorer medverkar till en smidig introduktion till skolan, dels genom gemenskapshöjande aktiviteter och dels genom att finnas tillgängliga för frågor och råd. Det är en stor omställning att börja i en ny skola med mycket ny information under de första dagarna. För den som är ny i skolan kan det vara svårt att förstå hur skolvardagen ser ut, var lektionerna hålls och hur man hittar rätt i skolbyggnaden. Ibland kan det vara lättare att fråga en vänelev/tutor än att fråga någon i skolans personal.
Klicka på länken nedan för att läsa mera om verksamheten i publikationen Tillsamman i skolan
För att verksamheten ska fungera optimalt så behöver den vara förankrad i skolan. Verksamhetens målsättning ska vara klar och stöd från kollegor ledning är viktigt.
Skolan utser handledare som ansvarar för verksamhetens genomförande, utvärdering och utveckling. Det rekommenderas att skolan har minst två handledare, så att dessa kan samarbeta och vid behov dela på arbetsuppgifterna.
Handledarnas uppgifter är
- Att planera verksamheten så att den passar skolans övriga verksamhet och behov
- Att marknadsföra verksamheten bland elever och skolpersonal.
- Att informera elevernas föräldrar om att verksamheten finns i skolan
- Att rekrytera nya kompiselever/vänelever/tutorer (kamratstödjare)
- Att planera och genomföra kamratstödjarnas utbildning
- Att handleda kamratstödjarna i deras planering och genomförande av aktiviteter i klasser och grupper samt följa upp hur arbetet fortskrider.
- Att utvärdera skolans kamratstödsverksamhet, både tillsammans med kompiselever/väneleverna/ tutorerna och i handledarteamet
Folkhälsan stöder handledare genom att erbjuda handledarutbildning, nätverk och material. Mera informationen om handledarens uppdrag finns på moodle.
Väneleverna/tutorerna har ett viktigt uppdrag i skolan och känner sig ofta både inspirerade och motiverade att göra ett bra jobb. Därför är det viktigt att väneleverna/tutorerna får utbildning och verktyg som behövs för uppdraget.
Utbildningen kan se olika ut beroende på skolan och dess målsättning för verksamheten. Ett syfte med utbildningen är att skapa en samhörighet mellan väneleverna/tutorerna. Samarbetet löper smidigare i en trygg grupp där medlemmarna känner varandra.
Utbildningen ska vara ett tillfälle där väneleverna/tutorerna ges en möjlighet att reflektera kring verksamheten och rollen som vänelev/tutor. Därför är det viktigt med en genomgång av verksamhetens värdegrund och de förväntningar som finns på den. Väneleverna/tutorerna behöver också få öva sig på kommunikativa färdigheter för att kunna sköta uppdraget framgångsrikt.
Handledarna ansvarar för utbildningens genomförande och innehåll. Folkhälsan rekommenderar att grundutbildningen är minst 12 timmar lång, utbildningen kan delas upp på flera tillfällen eller hållas i större helheter. Förutom grundutbildningen behövs kontinuerligt stöd, handledning och regelbundna träffar. Det är också möjligt att erbjuda kompletterande fortbildning kring olika teman som passar verksamheten.
Handledarna ansvara för och drar utbildningen, men det är en fin möjlighet att engagera kollegor eller andra utomstående i utbildningen. Det är viktigt att första träffen med den nya vänelevs-/tutorgruppen sker med handledaren. De gamla väneleverna/tutorerna kan också vara till stor hjälp i utbildningen av de nya. En del av utbildningen kan också ordnas tillsammans med någon annan skolas vänelever/tutorer.
Folkhälsan ordnar årligen en två dagar lång utbildning för vänelevs- och tutorhandledare samt nätverksträffar.
Handledare planerar tillsammans med vänelever eller tutorer hur verksamheten ska se ut. Alla ska vara överens om innehållet och vem som gör vad. Fundera först på vad ni vill uppnå med verksamheten och vad ni vill göra. Använd gärna Folkhälsans dialogduk för vänelever och tutorer när ni planerar verksamhetsåret. Den ger stöd i såväl planeringen som genomförandet av aktiviteter.
Årsklocka
Planera enligt en årsklocka för att verksamheten ska fördelas jämnt över hela skolåret. Ni kan exempelvis pricka in utfärder, temadagar, tillställningar och diskussioner. Många skolor ordnar också introduktionsdagar för de nya eleverna. Under de här dagarna har vänelever och tutorer en viktig roll när eleverna lär känna varandra genom olika gruppaktiviteter. Årsplanering:Fundera på hurdan verksamhet ni vill ha och vilka mål ni vill nå. Gör sedan upp en årsplan på vad ni ska göra och när – gärna med en bred variation på evenemangen.
Förslag på verksamhet
Augusti:
• Vi tar emot de nya eleverna
• Vi ordnar introduktionsdagar
• Vi gör vår vänelevs-, eller tutorverksamhet synlig i skolan
• Vi är med och utlyser Skolfreden
September–december:
• Vi ordnar gemensamt program enligt vår verksamhetsplan
• Vi besöker klasserna
• Vi hittar på verksamhet i skolan som gör det lätt för nya och gamla elever att träffas och umgås
Januari–februari:
• Vi firar vändagen
• Vi ordnar gemensamma program
Mars–april:
• Vi besöker klasser för att värva nya vänelever/tutorer
• Vi deltar i utbildningen av de nya väneleverna/tutorerna
Maj:
• Vi träffar nästa läsårs nya elever
• Vi utvärderar verksamheten
• Vi firar avslutning och får intyg
• Verksamheten fungerar parallellt med både gamla och nya vänelever/tutorer
Nationell utvärdering 2022: Vänelevsverksamheten i årskurs 7-9
Folkhälsans vänelevsverksamhet var ett av sju bidrag vars mobbningsförebyggande effekt i skolan utvärderades av Nationella centret för utvärdering (NCU). Utvärderingen visar att vänelvsverksamheten har en trivselfrämjande och mobbningsförebyggande effekt och att skolpersonal uppfattar verksamheten som värdefull. Läs mer om utvärderingen samt resultaten.
Exempel från fältet
Här hittar du några exempel från fältet i form av artiklar om kompiselever, vänelever och tutorer