Mobbar även små barn?
Det är mycket viktigt och också motiverat att man ingriper i mobbningsfrågorna redan bland barn före skolåldern. Det här ämnet har ändå inte lyfts upp till diskussion tidigare. Kanske har vi tänkt att små dagisbarn inte kan mobba varandra på riktigt. Det material – intervjuer och observationer – som har samlats in för den här publikationen berättar om något helt annat. Redan treåringar känner mycket väl igen mobbningen som fenomen i sin närmiljö och de kan också beskriva mobbningens olika uttrycksformer.
Ett effektivt mobbningsförebyggande arbete kan ha en betydande effekt på barnens välmående såväl inom småbarnsfostran som senare i skolan. Det väsentliga i det mobbningsförebyggande arbetet är att träna sociala färdigheter och kommunikationsförmåga så tidigt som möjligt. Vuxna har en viktig uppgift i att lära barnen dessa färdigheter och hjälpa dem att bli del av gruppen och upprätthålla vänskapsrelationer. En trygg och varm relation till en vuxen och en bra atmosfär skapar förutsättningar för uppkomsten av vänskapsrelationer. Ömsesidiga och jämlika vänskapsrelationer skyddar barnen från många negativa saker, t.ex. mobbning. Om ett barn har utvecklat goda sociala färdigheter och empatiförmåga har det positiv effekt på barnets välmående och också på skolgången och senare t.o.m. på arbetslivet.
Mer om denna publikation
Språk: Svenska
ISBN: 978-952-5641-28-8
Utgivningsår: 2010
Författare: Maria Stoor-Grenner, Laura Kirves
Utgivare: Folkhälsan & Mannerheims barnskyddsförbund