Det välmående och lärande sinnet

Det välmående och lärande sinnet

Det välmående och lärande sinnet är ett hälsofrämjande projekt bestående av ett forsknings- och ett utvecklingsprojekt. Syftet med projektet är att främja välbefinnande, resiliens, lärande, självkänsla och lycka bland elever och skolpersonal i finländska grundskolor.

Forskningsprojektet Det välmående och lärande sinnet är en randomiserad kontrollerad studie där vi kartlägger effektiviteten av övningar i medveten närvaro på koncentrationsförmåga, stresshantering, mentalt välmående, inlärningsförmåga och medkänsla hos 12–15 åriga elever i skolkontext. Sammanlagt deltog 3 519 elever och deras lärare samt föräldrar i studien under 2014–2016. Nu analyserar vi data och rapporterar resultat i form av vetenskapliga artiklar.

Utvecklingsprojektet genomfördes 2016–2018 då vi fick ett bidrag för hälsofrämjande från Social- och hälsovårdsministeriet. Under projektet utvecklade vi nationella mindfulness-baserade program för hälsofrämjande för både elever och skolpersonal. Programmen implementerades sedan i finländska grundskolor. Syftet var att förse skolorna med ett konkret och kostnadseffektivt verktyg för att främja välbefinnande, lärande och lycka bland elever och skolpersonal samt att förbättra det sociala klimatet och lugnet i klassrummen.

Läs mera

Gruppledare

Salla-Maarit Volanen, PhD

Projektkoordinator

Emilia Keijonen, M.Soc.Sc 

Doktorander

Marianne Holopainen, Helsingfors universitet 

Jemina Qvick, Uleåborgs universitet

Beattie, M. M., Hankonen, N. E., Konttinen, H. M., & Volanen, S. M. Uptake of and Motivational Responses to Mental Health-Promoting Practices: Comparing Relaxation and Mindfulness InterventionsFrontiers in psychology, 13, 869438, 2022.

Lassander, M., Saarinen, T., Simonsen-Rehn, N. Suominen S., Vahlberg, T. & Volanen S-M. Healthy Learning Mind (HLM): Cluster Randomized Controlled Trial on A Mindfulness Intervention, Moderators and Association with Perceived Socioeconomic Status, and Comparison to Other National DataChild Youth Care Forum, 2022. 

Beattie, M., Hankonen, N., Konttinen, H., & Volanen, S-M. Latent profile analysis as a method for process evaluations: Discovering response subgroups in a mindfulness intervention. Social Science and Medicine, 114748, 2022. 

Saarinen, A., Hintsanen, M., Suominen, S., Vahlberg, T., Hankonen, N. & Volanen, S-M. School-based mindfulness intervention for depressive symptoms in adolescence: for whom is it most effective?  Journal of Adolescence. 2022; 1–15. 

Lassander, M., Hintsanen, M., Ravaja, N., Määttänen, I., Suominen, S., Mullola, S., Makkonen, T., Vahlberg, T. & Volanen S-M. Students’ stress reactivity after mindfulness intervention compared to relaxation control group. International Journal of Stress Management, 2022. 

Lassander M., Hintsanen M., Suominen S. Mullola S., Vahlberg T., Volanen S-M. Effects of school-based mindfulness intervention on health-related quality of life: moderating effect of gender, grade and independent practice in cluster randomized controlled trial. Quality of Life Research, 2021.

Lassander, M., Hintsanen, M., Suominen, S., Mullola, S., Fagerlund, Å., Vahlberg, T. & Volanen, S-M. The Effects of School-based Mindfulness Intervention on Executive Functioning in a Cluster Randomized Controlled Trial. Developmental Neuropsychology, 2020, vol. 45, (7-8), 469-484.

Beattie, M.M., Konttinen, H.M., Volanen, S-M., Knittle, K., & Hankonen.  Social Cognitions and Mental Health as Predictors of Adolescents’ Mindfulness PracticeMindfulness 11, 1204–1217 (2020).

Volanen S-M., Lassander M., Hankonen N., Santalahti P., Hintsanen M., Simonsen N., Raevuori A., Mullola, S., Vahlberg T., But A. & Suominen S. (2019). Healthy Learning Mind - Effectiveness of a mindfulness program on mental health compared to a relaxation program and teaching as usual in schools: a cluster-randomised controlled trial.  Journal of Affective Disorders, 2019, 260: 660-669.

Beattie M., Hankonen N., Salo G., Knittle K. & Volanen S-M. Applying behavioral theory to increase mindfulness practice among adolescents: an exploratory intervention study using within-trial RCT design. Mindfulness. 2019, 10:2, 312-324.

Volanen S-M., Lassander M., Hankonen N., Santalahti P., Hintsanen M., Simonsen N., Raevuori A., Mullola S., Vahlberg T., But, A. & Suominen S. Healthy Learning Mind - a school-based mindfulness and relaxation program: a study protocol for a cluster randomized controlled trialBMC Psychology, 2016, 4:35.

Samfundet Folkhälsan

Helsingfors universitet

Juho Vainion Säätiö

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse 

Yrjö Jahnsson Foundation

Mats Brommel’s Foundation

Social- och hälsovårdsministeriet 

Svenska Kulturfonden

Niilo Helander Foundation

Kontakt

    • Salla-Maarit Volanen

      PhD, Gruppledare

    • tfn:
      050 542 1085

    • Kontakta