Nu rör vi på oss med VR-teknologi - Folkhälsan
24 maj 2018

Nu rör vi på oss med VR-teknologi

- Det är fint att höra måsarna skrika och se stranden och havet, säger Carita Antell som plockar virtuella svampar, bär och nötter med nya Gonio VR-spelet.

– Bara en till, vänta lite, säger Carita Antell, 94 år. Det här är ju rolig lek och det tar bra på magmusklerna! 

Folkhälsan har med hjälp av företaget Vertical samarbetat med det danska startupföretaget Gonio VR för att tillsammans utveckla spel för tre olika målgrupper i tre av våra Folkhälsanhus: Folkhälsanhuset i Esbo (där Carita Antell bor), Folkhälsanhuset i Brunakärr och Folkhälsanhuset Östanlid. Alla delar av Folkhälsan har varit med och utvecklat spelen och också slutanvändarna har fått vara med i arbetet. 

Det här är ett sätt att hitta innovationer som intresserar oss och utveckla dem så de passar oss genom att involvera sakkunniga från olika delar av organisationen.

Spelen spelas i en virtuell värld, som man ser med hjälp av VR-glasögon. Med glasögonen på kommer du in i spelvärlden och högtalare runt omkring dig ger den rätta ljudmiljön. Spelen är utvecklade så att de ska ge de rätta utmaningarna för personerna de är gjorda för. Den som spelar uppmuntras på ett lekfullt sätt att utföra rörelser som till exempel stärker muskler, tränar balans och upprätthåller rörligheten enligt vars och ens förutsättningar.

 

Utvecklingsarbete är roligt

Ebba Holmberg, 91 år, och Anita Lindroos, 76 år, i Folkhälsanhuset i Brunakärr testar prototyp två av spelet.

– Det här blev bra, säger Anita Lindroos, nu kan man bygga olika saker. Det har varit roligt att få vara med i utvecklingsarbetet.

Hon har precis byggt både en virtuell pall och en fågelholk (vagnen får vänta till en annan gång) – efter att ha huggit ner träd till virke. I prototyp ett av spelet kunde man enbart bygga en holk. Nu har också miljön utvecklats och man kan färglägga det man byggt genom att doppa delarna i färgburkar.

– Spelet tränar både styrka och balans, det gillar jag, säger Ebba Holmberg.

En som varit med och utvecklat spelet i Brunakärr är Jenni Lönnroos.

– Som ergoterapeut jobbar jag med aktiviteter som stöder, säger hon. Det mest tilltalande för mig med spelen är att man kan sätta in precis vilka rörelser som helst, spelen har inga gränser.

Som iakttagare slås jag av glädjen och ivern som spelen ger och hur mycket den som spelar verkligen rör på sig. Att få fälla träd och bygga, plocka bär och svamp, titta på fåglar och igelkottar i skogen, se stranden och havet och höra måsarna skrika är meningsfullt och roligt också i en virtuell värld.

– Redan innan vi inledde samarbetet med Vertical och Gonio VR hade vi många digitala lösningar i användning på Folkhälsan, säger förvaltningsdirektör Niklas Talling som varit med i utvecklingsarbetet. Nu var det rätt tidpunkt för oss att ge oss in i utvecklingen av digitala innovationer, utvecklade tillsammans med sakkunniga inom organisationen, över enhetsgränser.

 

Text och foto: Eva-Maria Nystén