”Vård i hemmen är mitt absolut bästa jobb” - Folkhälsan

09 augusti 2019

”Vård i hemmen är mitt absolut bästa jobb”

Arbetet är fritt och varierande, man får jobba självständigt och fatta egna beslut och man känner att man gör ett viktigt arbete. Närvårdare Pia Pakkanen jobbar inom Folkhälsans hemtjänst och trivs med sitt sociala, meningsfulla och omväxlande arbete.

Läs mer om att jobba på Folkhälsan

Pakkanen jobbar inom hemtjänsten för invånarna på Folkhälsans campus i Brunakärr. Invånarna bor i egna bostäder och sköter sig själva, men kan vid behov beställa hemtjänst för hjälp med till exempel måltider, städning eller dusch – i stort sett vad som helst, som underlättar vardagen och gör att de kan fortsätta bo hemma.

– Jobbet är fritt och varierande. Man vet egentligen aldrig vad som möter en bakom dörren. Visst har man på förhand planerade arbetsuppgifter, men första prioritet är alltid bemötandet och att verkligen se personen man går för att hjälpa, säger Pakkanen.

 

Ibland får man vara något av en detektiv, berättar hon. Kunden säger kanske att hon eller han har ätit lunch, men om man inte ser några spår av det på diskbänken eller i soporna kanske man kan misstänka att måltiden har glömts bort den dagen. Då försöker Pakkanen locka med lite mera mat, men alltid med serviceinställning och respekt för kundens självbestämmanderätt.

– Jag kanske erbjuder glass då, eller något annat om det behövs.

Alla dagar är olika

Pakkanen trivs med det självständiga arbetet. Ingen arbetsdag är den andra lik. En del dagar är hektiska, andra lugnare. Oftast blir de inte som man tror. Någon gång kanske hon ringer på en dörr för att gå på ärenden tillsammans med en kund, och så hittar hon henne medvetslös på soffan. Då måste man kunna agera.

 

– Det behövs nog trygghet och yrkesskicklighet för att jobba inom hemtjänsten. Man får inte bli nervös, vad som än möter en. Man måste kunna fatta beslut och lösa svåra situationer. Hjälpen finns nog nära till hands, man kan ringa till exempel vår chef eller en läkare, men man måste själv se vad som behöver göras.

På Folkhälsan är det alltid samma vårdare som kommer, och då kunderna ofta är de samma i många år blir förhållandet förtroendefullt och nära – och tryggheten ökar då vårdaren och kunden är bekanta.    

– Om man märker att någon är litet förvirrad en dag stannar man nog på kaffe och låter besöket dra ut på tiden. Visst har vi en tidtabell, men den är ungefärlig och inte så stram. Man hinner alltid bli kvar lite längre, om det verkar behövas. Vi jobbar ju med både sällskap och service, och här kommer vår yrkeskunskap in – att man ser när något är på tok och vet vad man ska göra då.

Då alla bor nära varandra på Folkhälsans campus i Brunakärr har Pakkanen också möjlighet att gå tillbaka senare på dagen och kolla läget, om hon har blivit litet orolig för någon vid det egentliga besöket. Invånarna själva håller också reda på varandra i den trygga miljön på campuset.

Service och självbestämmanderätt

Folkhälsan är en bra arbetsgivare, tycker Pakkanen, och en föregångare i många fall.

 

– Folkhälsan har rätt syn på vården av äldre – service och självbestämmanderätt. Och så får man jobba på svenska. Jag kommer varje dag från Hyvinge till Helsingfors för att få jobba här, säger Pakkanen.

Hon nämner också den kontinuerliga fortbildningen som en stor fördel med sin arbetsgivare, liksom de flexibla arbetslistorna och en bra chef.

– Och motionen – jag går 10 kilometer per dag i arbetet, säger hon med glimten i ögat.

Negativt med jobbet är lönen, den kunde gärna höjas. Fördelarna överväger klart.

– Det är många gånger små saker som avgör om man kan bo hemma eller inte. Det kan till exempel vara att man behöver hjälp med att duscha, eller något så smått som att föra ut soporna. Att möjliggöra att en annan person kan bo kvar hemma känns otroligt meningsfullt. Det är ett jätteviktigt arbete.