Naturkraft – luonnosta voimaa
Lähde mukaan viettämään yhteistä aikaa luontoon, koe liikunnan iloa ja hyvinvointia.
Seuraa meitä FacebookissaLuonto on meitä kaikkia varten. Luonnossa sinulla on mahdollisuus kokea kaikilla aisteillasi ja liikkua monipuolisesti. Tutustu sivun alareunassa oleviin materiaaleihin ja inspiroidu yhteisiin luontoseikkailuihin. Materiaalit sopivat niin perheille kuin yhdistyksille sekä peruskoulun ja varhaiskasvatuksen toimijoille.
Luontosuhteen luominen jo varhaislapsuudessa on ainutlaatuisen tärkeää. Luonto on meidän kaikkien saatavilla ja sillä on myönteinen vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin. Luonto kehittää lasten keskittymiskykyä, motorisia valmiuksia ja sosiaalisia taitoja. Luonnossa leikkiminen vahvistaa myös lasten luovuutta ja ongelmanratkaisuntaitoja. Luonnossa oleskelu laskee stressitasoja sekä toimii palauttavana tekijänä, ja siellä vietetty yhteinen aik a vaikuttaa myönteisesti perhedynamiikkaan.
Kolmevuotisen Naturkraft-hankkeen (2019-2022) aikana tuotettiin materiaaleja yhteistyössä Suomen Ladun kanssa. Hanke rahoitettiin sosiaali- ja terveysministeriön Veikkauksen tuotoista.
Vinkkejä
Täältä löydät hauskoja ja innostavia vinkkejä
Infoa
Naturkraft poster + paper Reykjavik (englanniksi) Lähteet
- Kaplan, R., & Kaplan, S. (1989). The Experience of Nature – a psychological perspective. Cambridge: Cambridge Universitey Press
- Tyrväinen, Liisa & Ojala, Ann & Korpela, Kalevi & Lanki, Timo & Tsunetsugu, Yuko & Kagawa, Takahide. (2013). The influence of urban green environments on stress relief measures: A field experiment. Journal of Environmental Psychology, 38. 10.1016/j.jenvp.2013.12.005.
- Twohig-Bennett, C., & Jones, A. (2018). The health benefits of the great outdoors: A systematic review and meta-analysis of greenspace exposure and healthy outcomes. Environmental Research, 166, 628-637.
- McMahan, E.A., & Estes, D. (2015). The effect of contact with natural environments. Journal of Positive Psychology, 10(6), 507-519.
- Ulset, V., Vitaro, F., Brendgen, M.R., Bekkhus, M., &Helmen, B. A. (2017). Time spent outdoors during preschool: Links with children's cognitive and behavioral Development. Journal of Environmental Psychology. 10.1016/j.jenvp.2017.05.007
- Engemann, K; Bøcker Pedersen, C; Arge, L; Tsirogiannis, C; Bo Mortensen, P og Svenning J.C (2019). Residential green space in childhood is associated with lower risk of psychiatric disorders from adolescence into adulthood. In PNAS March 12, 2019 116 (11) 5188-5193.
- Cameron-Faulkner, T., Melville, J., Gattis, M., (2018). Responding to nature: Natural environments improve parent-child communication. Journal of Environmental Psychology, 59, 9-15.
- Roslund, M., Puhakka, R., Grönroos, M., Nurminen, N., Oikarinen, S., Gazali, A. M., Cinek, O., Kramna, L., Siter, N., Vari, H., Soininen, L., Parajuli, A., Rajaniemi, J., Kinnunen, T., Laitinen, O. H., Hyöty, H., Sinkkonen, A., & The ADELE Research Group. (2020). Biodiversity intervention enhances immune regulation and health-associated commensal microbiota among daycare children. Science Advances, 6(42).