Stress

"Sömn och positiva tankar hjälper mot stress"

Gymnasieeleverna Camilla Storbjörk och Erica Ahlskog har samma erfarenhet – många ungdomar är väldigt stressade, till och med utmattade. – Det är hemskt att det ska vara så redan i vår ålder.

Höstterminen har kommit igång och för studerandena i Kronoby gymnasium är siktet inställt på studentskrivningarna och en sista chans att läsa in nödvändiga kurser. För många är det här en tuff tid med viktiga beslut som ska fattas.

– Jag upplever att många är stressade. För min egen del handlar den största pressen om framtiden – vad jag ska studera och hur det blir med jobb, säger Erica Ahlskog.

Både hon och klasskompisen Camilla Storbjörk säger att de ofta känner sig stressade. Känslan förstärks av den negativa jargong som ibland dyker upp i skolans korridorer: “Jag orkar inte, snart blir det mörkt om kvällarna och usch vad jag är trött.”

– Det gäller att försöka tänka positivt och inte jämföra sig med andra, säger Erica Ahlskog.

 

Erica Ahlskog

Vem: 17-årig Karlebytjej med fyra syskon. Gillar dans och musik. Går i tvåan i gymnasiet.
Det stressar mig: Att veta vad jag ska studera och jobba med i framtiden.
Så slappnar jag av: Lägger mig i sängen och lyssnar på min favoritmusik.

 

 

Camilla Storbjörk

Vem: 17-årig tjej som bor i Kronoby, yngst av fyra syskon. Har spelat fotboll och gillar att umgås med kompisar. Går i tvåan i gymnasiet.
Det stressar mig: Skolarbetet.
Så slappnar jag av: Träffar mina kompisar och försöker prata om något annat än skolan.


När erbjudandet om en Rennoxkurs dök upp i skolan var båda två genast intresserade.

– Min äldre syster hade gått en kurs och hon rekommenderade den. Och den var riktigt bra, framför allt möjligheten att få en paus mitt under skoldagen. Mellanmålet som vi fick gjorde också att man fick ny energi, säger Camilla Storbjörk.

Vikten av att äta rätt för att orka med skolarbetet är en av de lärdomar de fick. I dag har de båda med sig egna mellanmål till skolan. Diskussionerna om självbild och självkänsla upplevde de också som väldigt givande och de skulle gärna se mera sådant också i den vanliga undervisningen.

– Det var också intressant att testa firstbeat-mätningen. Jag har alltid trott att jag sover bra, men speciellt efter sena träningar visade det sig att en stor del av nattsömnen visade rött, alltså att den inte var tillräckligt återhämtande. En annan insikt var att stressen ibland bara finns i ens eget huvud, att kroppen inte alltid reagerade negativt fast jag upplevde att jag var stressad, säger Erica Ahlskog.

Camilla Storbjörk fick i sin tur en aha-upplevelse av dygnsklockan som kursdeltagarna skulle fylla i. Med facit på hand kunde hon konstatera att alldeles för mycket av hennes tid går åt till slötittande på tv-serier och sociala medier.

– Det här är timmar som jag i stället borde lägga på skolarbete, säger hon.

Rennoxgrupperna har alltid två vuxna ledare, men även kamratstödet är en viktig del. Under kursen diskuterar man med jämnåriga och kommer tillsammans fram till lösningar. Både Erica och Camilla tycker om upplägget och säger att de kände sig bekväma i gruppen.

– En stor fördel är också att kursen ordnades under skoltid. Kvällarna är väldigt korta och det är svårt att hinna med annat än skolarbetet, säger Camilla Storbjörk.

Ett bra exempel är hennes egen fotbollskarriär. När hon började gymnasiet fanns det plötsligt betydligt mindre tid att träna och hon valde därför att sluta med fotbollen.

– Men nu har vi ett nytt lag på gång och jag känner mig redo att börja spela igen. För jag vet ju hur gott det gör med träning.

Matrasten är slut och eleverna packar ihop sina saker för nästa lektion. Skoldagarna är oftast långa och efteråt väntar läxorna.

– För att orka måste man helt enkelt tycka om skolan, säger Camilla Storbjörk – även om hon också får kämpa med motivationen ibland.

– Då brukar jag se till att sova tillräckligt. Är man utvilad går allt mycket lättare.

Text och foto: Sonja Finholm

Se mer info om Rennox-kurserna och videoinslag med tillhörande diskussionsunderlag i länkarna här under.